Search
Now showing items 1-10 of 25
Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen
(2011-09-23)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur ...
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)
Syfte
Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)
Syfte
Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...
En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut.
Teori: Det ...
Goda förutsättningar för goda betyg i matematik. En jämförelse av elevers kunskaper i matematik i år fem och deras betyg i samma ämne i år nio
(2011-09-29)
Syfte: Syftet är att belysa kunskapsmässiga faktorer i år fem som kan vara särskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling.
Teori: I teorigenomgången redogörs för en didaktisk ämnesteori som tar sin ...
Livsvärldsberättelser om att få stöd i matematik
(2011-09-23)
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet redogör för sina upplevelser och uttrycker sina åsikter om stöd i matematik, vilka alternativ de kan se till den hjälp de får/har fått samt vilken hjälp ...
Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer
(2014-06-03)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna ...
Att tänka ihop. En studie om elevers syn på kommunikation i matematik
(2014-01-23)
Syfte:
I den nya läroplanen för grundskolan betonas vikten av kommunikation i matematik. Studiens syfte var att ta reda på hur elever upplever nyttan av kommunikation med varandra i matematik. För att pedagoger i skolan ...
IPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöer
(2016-03-21)
Syftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem ...
Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet
(2015-11-10)
Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt ...