Search
Now showing items 1-10 of 33
Matematiska förmågor - Vad krävs för att elever med autismspektrumtillstånd skall utveckla dessa förmågor?
(2014-04-14)
Syfte:
Syftet med studien är att påvisa avgörande förutsättningar i lärmiljön för att elever med
autismspektrumtillstånd, AST, skall kunna utveckla sina matematiska förmågor. Den empiriska undersökningen avser att ...
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan.
Studien utgår från följande ...
”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
(2016-03-02)
Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har ...
Elever och läsförståelse. En studie om hur lärare resonerar om och i praktiken arbetar med elevers läsförståelse
(2014-09-04)
Sammanfattning:
Syfte: Syftet var att studera hur lärare resonerar om och hur de i praktiken arbetar med elevers
läsförståelse. Detta syfte delas upp i tre olika frågeställningar:
-‐ I vad mån tar lärarna hänsyn till ...
Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?
(2015-11-28)
Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. Samt dels ...
Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg
(2012-09-27)
Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar ...
Geometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för årskurserna 3-9
(2014-01-23)
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmågor, här tillämpat på det centrala innehållet geometri år 4-6.
Teori: Studiens ...
Medarbetarskap ur ett kommunikativt perspektiv. - En observationsstudie med fokus på samspel och dialog på ett mikroföretag
(2016-01-22)
Syfte: Syftet med studien är att se hur ett gott (myndigt) medarbetarskap, med särskilt fokus på kommunikation och samspel, kan framträda i en verbal kommunikation under ett personalmöte. Detta gör vi för att kunna tillföra ...
Att känna tillsammans. Hur känslor visar sig hos tre ungdomar med medfödd dövblindhet och hur de bekräftas av pedagoger
(2015-04-28)
Syfte: Att fördjupa förståelsen kring tre ungdomar som har medfödd dövblindhet och deras livsvärldar, med fokus på hur pedagogerna skapar möjlighet för ungdomarna att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor. Hur ...
Att tala är silver, att göra kommunikation möjlig är guld. En fältstudie kring interaktionsmönster mellan elever med autismspektrumtillstånd och andra i klassrumsmiljö
(2014-06-26)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka kommunikativa processer som utspelade sig i klassrumsmiljö, mellan elev med autismspektrumtillstånd och annan kommunikationspartner. Den empiriska undersökningen utgick från fem ...