Show simple item record

dc.contributor.authorHaglund, Linnéa
dc.contributor.authorNilsson, Evelina
dc.date.accessioned2011-03-02T14:47:03Z
dc.date.available2011-03-02T14:47:03Z
dc.date.issued2011-03-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24801
dc.description.abstractFöretagsklimatet idag karaktäriseras av snabba förändringar och hård konkurrens och det krävs ständig förnyelse för att överleva och växa. Åre präglas av utveckling och framåtanda, med turismen som främsta näringsgren. Under Årets säsong 2006-07 startades sex nya restauranger mitt i Åre by, ett högt antal på en liten yta. Detta kräver en bra profilerad verksamhet med en genomtänkt affärsplan. Syftet med vår uppsats är att kartlägga om de nystartade restaurangerna i Åre 2006-07 har en välutarbetad affärsplan med en stark målformulering. Kommer de att behöva använda sig av marknadsföring och nätverksorganisation för att bli starkare konkurrensmässigt? Metoden som vi använt oss av är litterära studier och intervjuer. En analys av det empiriska materialet gjordes för att hitta likheter och skillnader i deras sätt att driva sina verksamheter. Alla restauranger har olika karaktärsdrag men det alla har gemensamt är att de öppnade sin verksamhet inför denna vintersäsong 2006-07. Resultatet visade att ingen av dessa restauranger arbetar efter en nedskriven affärsplan. Restaurangerna är verksamma i denna by för att de anser sig kunna erbjuda något som behövs, något unikt och de tycker att de fyller ett tomrum för att Åre ska kunna hålla den höga standard som de förespråkar. Svagheter hos alla restauranger är att det finns så många konkurrerande restauranger på en liten yta samt att det är svårt att anställa bra säsongspersonal. Företagarna samarbetar i nätverksorganisationer för att skapa en så perfekt och komplett produkt som möjligt för turisterna. Enligt Elbe (2002) blir destinationens konkurrenskraft bättre ju starkare samarbetet är mellan verksamheten på destinationensv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesRestaurangmanagerprogrammet 120psv
dc.relation.ispartofseries2008sv
dc.subjectÅresv
dc.subjectRestaurangsv
dc.subjectAffärsplansv
dc.subjectnätverksorganisationsv
dc.titleNystartad i Åre - En studie av fem restaurangersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record