Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Sofia
dc.contributor.authorSvensson, Christina
dc.date.accessioned2011-03-02T14:29:15Z
dc.date.available2011-03-02T14:29:15Z
dc.date.issued2011-03-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24795
dc.description.abstractHushållningssällskapet är en stor organisation som arbetar med bland annat utbildningar om mat och hälsa för företag. För att marknadsföra dessa tjänster skickar Hushållningssällskapet ett elektroniskt nyhetsbrev till ett stort antal företag. Studien belyser detta nyhetsbrev. En kvalitativ fallstudie valdes som metod för att göra det möjligt att studera nyhetsbrevet ur flera olika perspektiv. För att få hög validitet gjordes en triangulering med tre metoder: statistiksammanställning, telefonintervjuer samt kvalitativa intervjuer. En inbjudan att delta i de kvalitativa intervjuerna gjordes men då svaren blev för få gjordes ett bekvämlighetsurval. Till telefonintervjuerna gjordes ett slumpmässigt urval. Statistiken visar att cirka 30 procent av mottagarna öppnar nyhetsbrevet och cirka 2 procent går vidare och öppnar någon länk. Telefonintervjuerna visar att många mottagare inte känner till att de får nyhetsbrevet. Några personer har läst det och några säger att de läst tidigare nyhetsbrev men att de inte läst just det som vi frågar om. Det är endast någon enstaka som uppger att de känner till eller är intresserade av Hushållningssällskapets tjänster. De kvalitativa intervjuerna visade stor variation vad gäller uppfattning av nyhetsbrevet. De artiklar som hade bilder och som väckte personligt intresse visade sig vara de som fångade uppmärksamheten först men även de artiklar som är placerade högst upp i nyhetsbrevet. De flesta tyckte att nyhetsbrevets form var tilltalande och att mängden information var lagom. Studien visar att det finns stora utvecklingsmöjligheter för nyhetsbrevet. Inte bara innehållet och utformningen påverkar, minst lika viktigt är att nå fram till rätt mottagare och vid rätt tidpunkt. Det är också väsentligt att sätta upp tydliga målsättningar för nyhetsbrevet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKostekonomprogrammet, 180 hpsv
dc.relation.ispartofseries2008sv
dc.subjectHushållningssällskapetsv
dc.subjecte-postmarknadsföringsv
dc.subjectföretagsutbildningarsv
dc.subjectmatsv
dc.subjecthälsasv
dc.titleIntressanta e-nyheter? Väcker nyhetsbrev intresse för utbildningar om mat och hälsa?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record