Show simple item record

dc.contributor.authorRyberg, Tinasv
dc.contributor.authorSerkitjis, Mariasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:11Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:11Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24236
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar även behandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ett elevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. Det finns flera anledningar till varför vi valt att undersöka detta i vår studie. En av dessa anledningar är att det finns ytterst lite forskning inom området vilket vi vill bidra med då vi anser att elevinflytande är något som måste prioriteras i särskolan. M etod Inledningsvis har vi förkovrat oss i tidigare forskning i synnerhet gällande elevinflytande för att skaffa underlag till att utföra egna undersökningar. Vi har genom en enkätundersökning och ett fokusgruppsamtal vänt oss till lärare i särskolor i Göteborgs- och Mölndals kommun för att ta del av deras syn på elevinflytande samt hur de anser att de arbetar med detta. I undersökningen har vi inte lagt någon vikt varken vid socioekonomiskt område eller angående deltagarnas kön eller ålder. Resultat Genom tidigare studier samt vår enkätundersökning och vårt fokusgruppsamtal framgår att det finns olika former av elevinflytande såsom att utforma klassråd eller elevråd, att som lärare föra en dialog med eleverna angående demokrati och att vara lyhörd inför och ta tillvara på elevernas intressen och önskemål. Andra former av elevinflytande är att eleverna får välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp, vad de ska få i hemläxa samt vad de vill fördjupa sig igenom forskning. När det gäller elevinflytande är fokusgruppens utsago angående deras vardagliga arbete inte helt överensstämmande med läroplanens mål och riktlinjer vilket är något som även tidigare forskningsstudier framhåller.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSärskolasv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectelevinflytandesv
dc.titleAtt implementera teori i praktiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record