Att implementera teori i praktik
Abstract
Syfte
Studiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar även
behandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ett
elevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. Det finns flera
anledningar till varför vi valt att undersöka detta i vår studie. En av dessa anledningar är att det finns ytterst lite
forskning inom området vilket vi vill bidra med då vi anser att elevinflytande är något som måste prioriteras i
särskolan.
M etod
Inledningsvis har vi förkovrat oss i tidigare forskning i synnerhet gällande elevinflytande för att skaffa underlag
till att utföra egna undersökningar. Vi har genom en enkätundersökning och ett fokusgruppsamtal vänt oss till
lärare i särskolor i Göteborgs- och Mölndals kommun för att ta del av deras syn på elevinflytande samt hur de
anser att de arbetar med detta. I undersökningen har vi inte lagt någon vikt varken vid socioekonomiskt område
eller angående deltagarnas kön eller ålder.
Resultat
Genom tidigare studier samt vår enkätundersökning och vårt fokusgruppsamtal framgår att det finns olika former
av elevinflytande såsom att utforma klassråd eller elevråd, att som lärare föra en dialog med eleverna angående
demokrati och att vara lyhörd inför och ta tillvara på elevernas intressen och önskemål. Andra former av
elevinflytande är att eleverna får välja om de vill arbeta enskilt eller i grupp, vad de ska få i hemläxa samt vad de
vill fördjupa sig igenom forskning. När det gäller elevinflytande är fokusgruppens utsago angående deras
vardagliga arbete inte helt överensstämmande med läroplanens mål och riktlinjer vilket är något som även
tidigare forskningsstudier framhåller.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Ryberg, Tina
Serkitjis, Maria
Keywords
Särskola
demokrati
elevinflytande
Language
sv