Show simple item record

dc.contributor.authorHjelm Stenfors, Ann
dc.date.accessioned2010-11-30T08:06:23Z
dc.date.available2010-11-30T08:06:23Z
dc.date.issued2010-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23993
dc.description.abstractBakgrund: I handledaruppgifter ingår det att vara rådgivare, kunna ge stöd och vara en trygg person och ge uppmuntran och feedback. Att ge feedback när allt är bra brukar sällan skapa några problem men när studentens prestationer inte är tillräckliga är det inte alltid enkelt att nå fram som handledare på ett pedagogiskt sätt utan att det kan kännas negativt för studenten. Vid klinisk handledning är oftast en tredje part inblandad, patienten och det är då viktigt att handledningen sköts på ett professionellt sätt så att patienten inte känner att hon fått dålig vård och att studenten inte känner sig kränkt Syfte: Syftet är att beskriva före detta tandhygieniststudenters erfarenheter av feedback från sina handledare vid klinisk praktik Metod: Ansatsen har varit kvalitativ och sex före detta tandhygieniststudenter har intervjuats med öppna frågor. Resultat: Det visade sig att studenterna ville och behövde mycket feedback. Helst ville de ha feedback direkt efter sin patientbehandling och på ett konstruktivt sätt. Studenter vill känna sig sedda och ha bekräftelse. Slutsats: På en klinisk praktik krävs det resurser genom att det borde finnas tillräckligt med personal föra att genomföra en bra utbildning. Det framkom att studenterna lätt kände av den stress som fanns ute i verksamheten. Studenterna ville ha engagerade handledare men som också var ärliga och trygga. Pedagogisk kompetent personal är en nödvändighet för att kunna ge en konstruktiv och ärlig feedback till studenter för att de skall utvecklas på rätt sätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectfeedbacksv
dc.subjectåterkopplingsv
dc.subjectclinical education feedbacksv
dc.subjectdental hygienist feedbacksv
dc.subjectdental student feedbacksv
dc.subjecteducation student feedbacksv
dc.subjectwritten feedbacksv
dc.subjectwritten feedbacksv
dc.titleFeedback från klinisk praktik, en kvalitativ analys av tandhygieniststudenters erfarenheter av feedback från sina handledare under klinisk praktik.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record