Feedback från klinisk praktik, en kvalitativ analys av tandhygieniststudenters erfarenheter av feedback från sina handledare under klinisk praktik.
Abstract
Bakgrund: I handledaruppgifter ingår det att vara rådgivare, kunna ge stöd och vara en trygg person och ge uppmuntran och feedback. Att ge feedback när allt är bra brukar sällan skapa några problem men när studentens prestationer inte är tillräckliga är det inte alltid enkelt att nå fram som handledare på ett pedagogiskt sätt utan att det kan kännas negativt för studenten. Vid klinisk handledning är oftast en tredje part inblandad, patienten och det är då viktigt att handledningen sköts på ett professionellt sätt så att patienten inte känner att hon fått dålig vård och att studenten inte känner sig kränkt
Syfte: Syftet är att beskriva före detta tandhygieniststudenters erfarenheter av feedback från sina handledare vid klinisk praktik
Metod: Ansatsen har varit kvalitativ och sex före detta tandhygieniststudenter har intervjuats med öppna frågor.
Resultat: Det visade sig att studenterna ville och behövde mycket feedback. Helst ville de ha feedback direkt efter sin patientbehandling och på ett konstruktivt sätt. Studenter vill känna sig sedda och ha bekräftelse.
Slutsats: På en klinisk praktik krävs det resurser genom att det borde finnas tillräckligt med personal föra att genomföra en bra utbildning. Det framkom att studenterna lätt kände av den stress som fanns ute i verksamheten. Studenterna ville ha engagerade handledare men som också var ärliga och trygga. Pedagogisk kompetent personal är en nödvändighet för att kunna ge en konstruktiv och ärlig feedback till studenter för att de skall utvecklas på rätt sätt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-11-30Author
Hjelm Stenfors, Ann
Keywords
feedback
återkoppling
clinical education feedback
dental hygienist feedback
dental student feedback
education student feedback
written feedback
written feedback
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
FEEDBACK IN THE ERA OF GENERATIVE AI
Otaki, Bunichi (2023-07-03)Purpose: The purpose of this study is to investigate the perception of students and educators in higher education towards feedback provided by large-language model AI, with feedback and interaction with human educators. Theory: ... -
The Use of Written Corrective Feedback. A Survey of Written Response from Teachers to ESL Students in English A-Course Upper Secondary School
Lindqvist, Åsa (2012-02-03)Teachers and the main body of researchers seem to be of the opinion that in order to learn as efficiently as possible we need to know when we fail and preferably how we can correct our errors; that we need to be given ... -
FEEDBACK, GOAL SETTING AND PERFORMANCE MANAGEMENT IN A FAST-CHANING ENVIRONMENT - A study of employees´perceptions
Le, My; Pastukhova, Vera (2018-09-06)Purpose: This thesis aims to study how employees perceive their feedback environment and goal setting in relation to performance management. Theory: This study is based upon the theoretical understanding of the mechanisms ...