Search
Now showing items 1-10 of 11
Svensk normering av TROG-2 för åldrarna 6-8 år samt undersökning av sambandet mellan grammatisk språkförståelse och narrativförståelse
(2011-09-20)
The purpose of this study was to collect Swedish norm data for the
Test for Reception of Grammar Version 2 (TROG-2) for children aged 6;0-
7;11 years. Since TROG-2 should be administered with an increasing degree
of ...
BETYDELSEN AV SKRIDSKOÅKNING I VERKSAMHETEN FUNKI FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED FUNKTIONSVARIATION
(2022-02-02)
Bakgrund:
Den fysiska aktivitetsnivån för barn och ungdomar med funktionsvariation är i Sverige ungefär 50 % lägre än Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer. Det finns således ett behov att utveckla möjligheterna ...
Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?
(2020-03-09)
Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE).
För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, ...
Normering av Communication Attitude Test for Preschool and Kindergarten Children Who Stutter (KiddyCAT) för svenska barn 3–6 år
(2011-09-21)
The main purpose of the study was to collect norm data for
Communication Attitude Test for Preschool and Kindergarten Children Who
Stutter (KiddyCAT) for Swedish children. Sub purposes of the study were to
examine if ...
Utvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörning
(2017-06-15)
Föreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av ...
Språklig förmåga hos 10–12-åriga barn i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå
(2018-12-13)
Syftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka
språklig förmåga i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå
hos 10–12-åriga barn. Tjugoåtta barn (17 flickor, 12 pojkar) och ...
Utprovning av SWITCH, ett svenskt förståelighetstest för barn
(2011-09-21)
SWITCH- Swedish Intelligibility test for children, is a test that
measures intelligibility of children's speech through repetition of single
words. The test is computer generated and consists of 1000 word lists
randomly ...
Vårdnadshavares språkval till barn med cochleaimplantat – tal, teckenspråk och tecken som stöd En studie om information, inflytande och kommunikationsval
(2016-06-10)
Denna studie intresserar sig av de informationskällor föräldrar till barn med cochleaimplantat tagit del av gällande valet av kommunikation. Det råder idag skilda meningar om barn med cochleaimplantat
enbart bör använda ...
HÖRSELVÅRDENS MOTTAGANDE AV DÖVA NYANLÄNDA BARN OCH UNGDOMAR
(2020-09-16)
Syfte: Syftet med denna intervjustudie är att undersöka hur döva nyanlända barn och ungdomar med familj, tas emot av hörselteam för barn och ungdom inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Syftet är även att få ...
Intensiv Stamningsterapis effekt på stamningsbeteenden, förståelighet och attityd till kommunikation hos fem barn
(2011-09-20)
The purpose of this study was to investigate the effects of
participation in an integrated intensive stuttering program (IST) on stuttering
behavior, intelligibility and communication attitude, at individual and ...