• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språklig förmåga hos 10–12-åriga barn i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå

Language ability in 10–12-year old children in relation to gender, quality of life and parental educational level

Abstract
Syftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka språklig förmåga i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå hos 10–12-åriga barn. Tjugoåtta barn (17 flickor, 12 pojkar) och 56 vårdnadshavare medverkade i studien. Barnens förmågor avseende receptivt och expressivt språk, språklig struktur, språkligt minne, arbetsminne samt receptivt ordförråd undersöktes. Barnens livskvalitet undersöktes med ett självskattningsformulär. Inga signifikanta skillnader sågs mellan pojkars och flickors språkliga förmåga. Ett signifikant samband sågs mellan barnens livskvalitet och språkliga förmåga, dock ej gällande receptivt ordförråd. Båda vårdnadshavarnas utbildningsnivå korrelerade signifikant med barnets språkliga förmåga, men endast mammans utbildningsnivå var signifikant gällande receptivt ordförråd. Studiens resultat bör tolkas med försiktighet på grund av studiens storlek och urval, men kan ge ökad insikt i relationen mellan språklig förmåga och kön, språklig förmåga och livskvalitet samt språklig förmåga och vårdnadshavarnas utbildningsnivå hos 10–12-åriga barn.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to examine language ability in relation to gender, quality of life (QoL) and parental educational level in 10-12-year-old children. Twenty-eight children (17 girls, 12 boys) and 56 parents participated in the study. Children’s abilities regarding receptive and expressive language, language structure, verbal working memory and receptive vocabulary were assessed. Children’s QoL was also assessed via questionnaire. No significant differences in language ability were observed between boys and girls. A significant relationship was observed between children’s QoL and their language ability, but not between QoL and receptive vocabulary. Educational level for both parents were significantly related to children’s language ability, whilst only the mothers’ educational level was related to receptive vocabulary. The results should be interpreted with caution due to the small sample, but can contribute to highlight the relationship between language ability, gender, QoL and parental educational level in 10-12-year-old children.
URI
http://hdl.handle.net/2077/58384
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (309.5Kb)
Date
2018-12-13
Author
Kohlström, Åsa
Stefansdotter, Mia
Keywords
språklig förmåga
barn
kön
livskvalitet
utbildningsnivå
language ability
children
gender
quality of life
educational level
Series/Report no.
2018
314
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV