Show simple item record

dc.contributor.authorjohan anderssonswe
dc.contributor.authorcecilia flodinswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:10Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:10Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9755
dc.description.abstractSyfte/huvudfråga Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka betygsgrundande kvaliteter elever tror har störst respektive minst betydelse för deras betyg i Idrott och hälsa A. Syftet är även att se vilka av kvaliteterna som lärarna anser ha störst respektive minst betydelse när de sätter betyg, samt jämföra lärare och elever. Slutligen undersöks om olika bakgrundsfaktorer har någon påverkan för elevernas uppskattning av kvaliteternas betydelse för deras betyg. Metod och material En enkätundersökning genomfördes på en gymnasieskola. Enkäter utformades, en för lärare och en för elever. Elevenkäten består av två delar. Den ena delen består av fem frågor av bakgrundskaraktär. Den andra delen består av en om betyg där eleverna ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för deras betyg i tre moment i Idrott och hälsa A. Lärarenkäten innehåller en del i vilken lärare ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för betyget. Resultat Eleverna uppskattar att de betygsgrundande kvaliteterna beteende och engagemang har störst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A. Bakgrundsfaktorerna som undersöktes verkar påverka elevernas uppskattning av vilka betygsgrundande kvaliteter som har störst respektive minst betydelse för deras betyg. Eftersom lärarna skiljer sig mycket åt går det inte att dra några slutsatser om vilka kvaliteter de tycker har störst eller minst betydelse. Man kan dock se att lärarna anser att hälsomedvetenhet är viktigare än vad eleverna uppskattar. Betydelse för läraryrket Studien visar vad lärare och elever på en gymnasieskola anser står till grund för betyget i Idrott och hälsa A. Den ger främst en klarare bild av vad eleverna anser sig bli bedömda på. Med detta i bakhuvudet kan lärare undvika onödiga konflikter om betygen mellan dem och elever. I skolidrotten finns sällan ett konkret betygsunderlag att visa upp på grund av den traditionella avsaknaden av prov. Det är vår uppfattning från VFU-perioder att dessa konflikter lättare uppkommer just här.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBetygswe
dc.subjectIdrott och hälsaswe
dc.subjectbetygskriterierswe
dc.subjectbakgrundswe
dc.titleFemtionio på foten eller..? ­ Vilka betygsgrundande kvaliteter anser lärare och elever har störst respektive minst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record