Search
Now showing items 1-7 of 7
Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn
(2008)
Syfte
Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.
Huvudfråga
Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen
roll ...
"Matte är livskunskap" En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som ingår i ett matematikprojekt
(2008)
Syfte och frågeställningar:
Syftet med studien var att undersöka vilka attityder lärarna som deltog i ett matematikprojekt i en kommun gav
uttryck för när det gällde hur de arbetade med matematik med barn i förskolan.
Följande ...
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska
uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse
Författare: Daniel Eriksson & Carina ...
Spelar föräldrasamverkan någon roll? Om föräldrasamverkans effekter på barns matematikutveckling
(2008)
Sammanfattning:Enligt styrdokumenten ligger det i vårt läraruppdrag att samverka med hemmen
och med elevernas vårdnadshavare. Vårt syfte var att undersöka huruvida det
finns några samband mellan elevers kunskapsutveckling ...
”Matte är livskunskap”
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: ”Matte är livskunskap” – En enkätstudie om attityder till matematik, gjord bland lärare i förskolan som
ingår i ett matematikprojekt
Författare: Katrin Josefsson och Mikaela Johansson
Termin och år: VT-08
Kursansvarig ...
Vikten av pedagogernas medvetenhet för små barns lärande inom matematik. En enkätundersökning bland pedagoger på förskola.
(2008)
Syfte:Det övergripande syftet med vår enkätstudie och våra telefonintervjuer är att
undersöka hur den pedagogiska verksamheten är utformad för de yngsta barnen
(1-3 år) i förskolan när det gäller matematik.
Huvudfrågor:Här ...
Vikten av pedagogernas medvetenhet för små barns lärande inom matematik
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vikten av pedagogernas medvetenhet för små barns lärande
inom matematik. En enkätundersökning bland pedagoger på
förskola.
Författare: Kristina Fredriksson och Caroline Rudolfsson
Termin och år: Vårterminen ...