Search
Now showing items 1-6 of 6
Pedagogisk planering - En enkätstudie om pedagogers syn på planering i förskolan
(2009)
Syfte och frågeställning
Syftet med denna studie är att lyfta fram hur synen på planeringsarbetet ser ut bland ett antal verksamma
pedagoger samt om det kan finnas motsättningar mellan planeringen kontra arbetet i barngruppen. ...
Naturvetenskap för de yngre barnen
(2009)
Syfte: Studiens syfte var att ta reda på hur NO – undervisning bedrivs i förskolan och hur
lärare hanterar frågorna ”vad” och ”hur”. Dessutom skulle man undersöka om det finns någon
koppling mellan lärarnas pedagogiska ...
Pedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogiker
(2009)
Frågeställningar:
Hur definierar pedagogerna lek?
Hur och varför avbryter pedagogerna leken?
Hur förhåller sig pedagogerna till lek?
Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna?
Metod:
Vi ...
Förskolepedagogikens inträde i skolans tidigare år.
(2009)
Vår bakgrund till detta examensarbete grundar sig i att vi båda har ett
brinnande intresse för det lustfyllda lärandet, att lära med hela kroppen. Vi tror att
skolan kan ha mycket att lära av förskolepedagogiken. Våra ...
Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten
(2009)
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva,
analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant
som barns demokratiseringsprocess samt lärande och ...
”Man liksom leker fram det” En intervjustudie om lärande och lek i förskoleklassen
(2009)
Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur synen på lärande och lek ser ut i
förskoleklassen idag. Vi ville ta reda på hur pedagoger verksamma i förskoleklassen ser på sitt uppdrag att
förena ...