Search
Now showing items 1-10 of 27
Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
(2013)
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring
barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.
Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju ...
Högläsning som pedagogiskt verktyg
(0000)
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla
elevers språkinlärning samt hur högläsning kan användas för att stärka och lyfta fram såväl ...
Grädden på moset eller jästen i degen?
(2012)
Syftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musik
och rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur ...
Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling i skolan och hemmiljön
(2008)
Syfte och huvudfråga
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud-
frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även ...
”Språket är nyckeln till allt” – pedagogers syn på språkutveckling i förskoleklass i olika socioekonomiska upptagningsområden
(2014)
De frågeställningar vi har arbetat utifrån är:
Hur ser pedagoger i olika förskoleklasser på språkutvecklande arbete?
Vilka faktorer anser pedagoger i förskoleklass har betydelse för barns språkutveckling?
I vår studie ...
Högläsning och boksamtal - Verktyg för att stimulera läs- och språkutveckling hos elever mellan 6-9 år i invandrartäta områden
(2007)
Syfte Vårt syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med
högläsning och boksamtal. Vi vill också undersöka hur lärare resonerar kring
valet av bok samt hur läsmiljön ser ut i de undersökta ...
Typ alltså/ett arbet om utfyllnadsord
(2008)
Abstract
Background
We both posess a great deal of interest in the Swedish language, and especially in how it
develops and changes by its users. As up and coming educationalists it is both intresting and
important to examine ...
Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
(2012)
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns
språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen
tar upp om barns språkutveckling. ...
I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
(2008)
Syfte
Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling.
Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av ...
Att undervisa i svenska som andraspråk.
(2009)
Syfte: Att undersöka om klasslärare, i år 1-3, arbetar medvetet med andraspråksutveckling, på två
mångkulturella skolor i Göteborg, med olika stort antal flerspråkiga elever. Dessutom vill vi ta reda på vilka
antaganden ...