Grädden på moset eller jästen i degen?
Abstract
Syftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musik
och rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur tänker
pedagogerna kring den nya förskollärarutbildningen? För att undersöka vårt syfte närmare har vi genomfört
semistrukturerade samtalsintervjuer med tre pedagoger som aktivt arbetar med musik och rytmik i förskolan.
Dessa tre pedagoger arbetar på olika sätt med styrda musik- och rytmiksamlingar samt genom att låta musiken
och rytmiken vara ett naturligt inslag i det vardagliga arbetet. Resultatet av vår undersökning visar att
pedagogerna genom ett aktivt och genomtänkt musik- och rytmikarbete ser en koppling till barns språkliga
utveckling. Musiken och rytmiken bidrar med en rytm och melodi som underlättar och hjälper barnet vid dess
språkliga utveckling. Musiken och rytmiken fungerar även som ett kommunikationsmedel för att nå fram till de
barn som ännu inte har ett fullt utvecklat språk. Ett arbete med musik och rytmik för att främja barns
språkutveckling är av stor betydelse för läraryrket, då språket är en stor del av barnets hela utvecklingsprocess
och identitetsskapande. Genom musiken och rytmiken kan barns lärande stimuleras. En känsla av positiv
musikalisk kommunikation hos barnet medverkar till en ökad lust att utvecklas inom många olika områden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Nordanstig, Karin
Ljung, Charlotte
Keywords
Musik
rytmik
språkutveckling
den nya lärarutbil
Language
sv