Search
Now showing items 1-10 of 27
Surfplattans plats i förskolan.
(2014)
Abstract
Vi har genomfört en mindre empiriska studie på en förskola, där vi har befunnit oss på en avdelning.
Huvudsyftet var att ta reda på hur surfplattan används i förskolan, framförallt tillsammans med
barnen. Genom ...
Dramats betydelse i förskoleklassen - En enkätstudie besvarad av lärare
(2007)
Syfte
Vårt syfte är att se vilket utrymme lärarna ger drama i förskoleklassen och vilken funktion de
anser drama har för elevernas utveckling.
Metod
Vårt tillvägagångssätt för att nå syftet har varit att lämna ut 51 stycken ...
En nyskriven barnboks hemligheter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Bakgrund
Som lärare för de yngre åldrarna anser jag det vara min plikt att veta så mycket som möjligt
om barnlitteratur och det viktigaste uppdrag jag har är att på så många vis som möjligt
stimulera barns läslust. Jag ...
Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Institution Högskola för scen och musik
Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark
Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem
förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
Syfte
Syftet ...
Tusen färgburkar som sprängs - elevers kommunikation i bildskapandet
(2014)
Sammanfattning: I detta arbete lyfts frågor kring hur elever i årskurskommunicerar i och om bildskapandet.
Detta har gjorts ur elevers perspektiv, där fokus har legat på hur de skapar mening och förståelse i ett ...
Välkommen till verkligheten -om självbild, samspel och delaktighet i grundskolan
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med studien är att utforska hur elever som inte nått grundskolans mål för gymnasiebehörighet har
upplevt sin skolgång och hur de upplever att skolan har påverkat deras självbild samt vilka möjligheter ...
Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken.
(2011)
Syfte:
Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan.
Frågeställningar:
-Vad innebär leken för pedagogerna?
-Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen?
...
Lekande lätt? – en studie kring hur pedagoger i förskola ser på lek- och samspelssvårigheter
(2011)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskola ser på lek- och samspelssvårigheter hos barn
samt hur de arbetar för att skapa möjligheter till lek och samspel i barngruppen.
Metod och genomförande: ...
Samspel i förändring – konsekvens av datorintegrerad undervisning?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Samspel i förändring - konsekvens av datorintegrerad undervisning?
Författare: Pernilla Bodefjord & Peter Svensson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: ...
”Att se möjligheter i språksvårigheter” - En fallstudie med intervjuer och observationer på en resursförskoleavdelning.
(2010)
Syfte: Att undersöka det språkliga samspelet i undersökningsgruppen, hur den icke verbala kommunikationen
ser ut samt om och hur denna icke verbala kommunikation kan ha betydelse för barnens identitets- och
språkutveckling ...