Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
Abstract
Abstract
Institution Högskola för scen och musik
Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark
Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem
förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vad några pedagoger lägger i begreppet
rytmik samt deras uppfattning om sambandet mellan rytmik och barns lärande och
utveckling i förskolan.
Vi har gjort en undersökning med utgångspunkt i nedanstående problemformuleringar och
frågeställningar.
Problemformuleringar och frågeställningar
Vad lägger pedagogerna i begreppet rytmik?
Vad lär sig barn i rytmikövningar
Vad utvecklar barn i rytmikövningar?
Hur ser pedagogerna på sambandet mellan rytmik och barns lärande och utveckling?
Material
Vi har använt oss av för vårt examensarbete relevant litteratur. Läroplanen för förskolan
(Lpfö98) har varit en betydande del av vår underökning, eftersom det är den som sätter
riktlinjerna för förskoleverksamheten och dess undervisning. Vi har genomfört fem stycken
intervjuer med verksamma pedagoger. Två av pedagogerna verksamma på etniskt homogen
förskola, varav en belägen i en medelklass förort till Stockholm. Resterande tre pedagoger
var verksamma på mångkulturella förskolor i ytterområden.
Metod
Vi har använt oss av en hermeneutisk ansats i vår kvalitativa intervjumetod. Den kvalitativa
metoden gav oss en möjlighet att analysera och tolka materialet för att urskilja relevanta
utsagor till vår analys och resultat.
Analys
Undersökningen visar, att rytmik är en stor del av förskoleverksamheten. Pedagogerna
menar att allt som har med rörelser att gör ligger i rytmikbegreppet. Trots att det kan vara
svårt att skilja på begreppet lärande och utveckling har pedagogerna en tydlig uppfattning
om vilka kunskaper barn lär sig i rytmik och vilka kompetenser barn utvecklar i rytmik.
Resultat
Resultatet visar att rytmik har med glädje och gemenskap att göra. Rytmik bidrar till ett
samspel med omgivningen där barn lär och utvecklas. Språk och rytmik hör ihop. Det är i
rytmik som barn lär sig språket och utvecklar en språklig medvetenhet som är väsentlig i
interaktionen med omgivningen. Rytmik bidrar till barns livslånga lärande.
Nyckelord: rytmik, barn, livslångt lärande, utveckling, samspel
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Johansson, Karin
Lindemark, Josefine
Keywords
utveckling
samspel
rytmik
barn
livslångt lärande
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-02
Language
swe