Search
Now showing items 1-10 of 30
Läs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstrakt
Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013
Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg
Handledare: Susanne Johansson
Examinator: ...
Jakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se ut
(2011)
Syfte
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad
pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre
lyc ...
Ett mångkulturellt dilemma om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer
(2008)
__________________________________________________________________________
Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell
prägel som skolans grundläggande ...
"En bra kommunikation är när jag känner att det är ärligt" Vilka faktorer inverkar i kommunikation mellan pedagog och vårdnadshavare?
(2007)
Syfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka olika kommunikationsvägar mellan skola och hem
ur ett interaktionistiskt perspektiv för att få kännedom om vilka faktorer som påverkar och
ligger till grund för hur kommunikation ...
”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt eget
engagemang i barns lek.
Metod
Empirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Vägen till läslust, en kvalitativ studie om högläsningens betydelse.
(2012)
Sammanfattning:
Det övergripande syftet med mitt arbete är ta reda på vad ett antal pedagoger i tre förskoleklasser har för uppfattning
om högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling.
Uppsatsen har tre ...
"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill
även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...