Search
Now showing items 1-10 of 32
Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
(2013)
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring
barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.
Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju ...
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad ...
”Tala så jag ser dig” (Sokrates)
(2010)
Sammanfattning:
Syftet är att problematisera och undersöka relationen mellan röst och identitet. Huvudfrågor är: Vad händer med
identitetsuppfattningen i samband med processen att medvetandegöra sin röst? Hur kan förändrade ...
Språksvårigheter i förskolan - En observationsstudie om arbetet med TAKK och barns språksvårigheter i förskolan.
(2011)
Uppsatsen behandlar området verbala kommunikationssvårigheter i förskolan. Fokuset ligger
på att observera hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK)
används i förskolan och skapa en förståelse för ...
Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)
Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ ...
Tusen färgburkar som sprängs - elevers kommunikation i bildskapandet
(2014)
Sammanfattning: I detta arbete lyfts frågor kring hur elever i årskurskommunicerar i och om bildskapandet.
Detta har gjorts ur elevers perspektiv, där fokus har legat på hur de skapar mening och förståelse i ett ...
Elevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummet
(2011)
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera
matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt
arbetssätt ...
Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
(2012)
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns
språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen
tar upp om barns språkutveckling. ...
"Jag ska bli en del av din värld"
(2009)
Förord
Vi är två lärarstudenter som nu är inne på slutspurten av vår långa utbildning. I vårt arbete har
vi kritiskt granskat tre utav Disneys filmer: Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret samt
Björnbröder. Vi har ...
Pedagogers och rektorers syn på arbetet med åtgärdsprogram – En empirisk undersökning om kommunikationens betydelse för gemensamma mål
(2012)
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare och rektorer i gymnasieskolan ser på arbetet med
åtgärdsprogrammen. Jag kommer även att använda mig av John Deweys kommunikationsteori, för att titta på
vikten av en fungerande ...