Search
Now showing items 1-10 of 30
Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Institution Högskola för scen och musik
Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark
Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem
förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
Syfte
Syftet ...
Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
(2011)
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka
sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?
Metod och material: I min studie har jag ...
Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal ...
Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel
(2011)
Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på
ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra
frågeställningar ...
”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
(2014)
Syfte
Studiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt eget
engagemang i barns lek.
Metod
Empirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika ...
Musik som socialt redskap - Ett utvecklingsprojekt i en fritidsverksamhet
(2014)
Abstract
Syfte
Fritidshemmen har som mål att bedriva en varierande verksamhet med inslag av olika
estetiska uttryck (Skolverket, 007). Trots detta så har vi, under vår verksamhetsförlagda
utbildning, sett att uttrycksformen ...
Barns lek och lärande
(2011)
Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekens
möjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilket
sätt bidrar leken till barns lärande i ...
Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill
även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...
En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan
(2010)
Metod
Vi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.
Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen ...
Ett annat sätt att undervisa - Naturbrukspedagogers erfarenheter av att använda djur i undervisningen
(2011)
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, ...