Fostrans Gränser. Anmälningar mot folkskollärare i Göteborgs kommun mellan 1921 och 1948
Abstract
Jag har i denna studie undersökt 29 anmälningar mot folkskollärare som gjorts i Göteborgs stad mellan åren 1921 och 1948. Syftet har varit att granska vilka normer om lärare och deras fostransuppdrag som framkommit ur materialet. Även om materialet är mycket varierat verkar det ge en tämligen enhetlig bild av de normer som fanns om lärare: lärare förväntades vara goda medborgare och ansvariga pedagoger som brydde sig om att både ge sina elever omsorg och att fostra dem. Dessa resultat liknar dem som tidigare studier inom ämnet kommit fram till.
Landahl menar att arbete med omsorg blev en stor del av läraryrket under 1900-talets mitt. Mitt material kan förhoppningsvis ge en insikt i hur denna roll växte fram. Sjögren menar att en väsentlig del av läraryrket under mitten av 1800 talet var att läraren skulle vara en god samhällsmedborgare. Från mitt material verkar det som att denna norm fortfarande rådde under första halvan av 1900-talet, åtminstone i Göteborg. Min studie kan förhoppningsvis också exemplifiera hur svenska lärare i Göteborg under första halvan av 1900-talet hade konkreta utbildande ambitioner, ibland med moralisk reglering som mål. Dessa är begrepp som diskuterats av bland annat Westberg.
Degree
Student essay