Search
Now showing items 1-4 of 4
“Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliason
(2019-10-01)
Boksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats
nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns ...
Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är
(2019-05-03)
Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är,
hur anser pedagogerna att samlingen bidrar ...
Inkludering i förskolan En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med barns delaktighet i förskolan
(2019)
Syftet med vår studie är att få en förståelse och inblick för vilken syn pedagoger har på arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I studien har vi valt att använda oss av metoden kvalitativa ...
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)
Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ...