Search
Now showing items 1-7 of 7
Relationens betydelse för elevers delaktighet
(2020-11-11)
Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik
Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare ...
Två elevassistenters arbete med elever i behov av särskilt stöd. En etnografisk studie
(2014-05-20)
Syfte: Studiens övergripande syfte är att undersöka elevassistenters funktion och arbete med elever i behov av särskilt stöd i skolan. Dessutom är syftet att mer specifikt studera hur elever görs delaktiga i samspelsitua ...
Anpassade barn eller anpassad verksamhet? Förståelse av specialpedagogiska praktiker i förskolan
(2015-12-18)
Syfte: Syftet med studien var att belysa och problematisera tillgängligheten i den pedagogiska miljön i förskolan för barn i behov av särskilt stöd utifrån den pedagogiska praktik som de berörda pedagogerna använder sig ...
En hjälpande hand En studie om elevassistenters tankar kring yrkesrollens betydelse för interaktion och lärande
(2015-12-04)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka elevassistentens uppfattning av sin roll och dess betydelse för elevens lärande och interaktion inom grundskolan.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet ...
Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv
(2012-09-06)
Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet.
Frågeställningar:
• Hur beskriver eleverna sina behov ...
Man förstår ju inte varför man inte sköter sig! En livsvärldsstudie om hur elever med AD/HD har upplevt sin skoltid
(2014-04-24)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka hur några ungdomar som fått diagnosen AD/HD ser tillbaka på sin grundskoletid. Frågeställningarna i studien utgick ifrån begreppen delaktighet och lärande.
Metod
Studien utformades ...
Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
(2022)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska
inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den
kvalitativa metoden videoobservation ...