Search
Now showing items 1-10 of 20
Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Institution Högskola för scen och musik
Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark
Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem
förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
Syfte
Syftet ...
Att se flyktingbarnet i familjen - en kvalitativ studie om flyktingkonsulenters arbetssätt med flyktingbarn utifrån ett barnperspektiv
(2008-01-15)
Studiens syfte var att undersöka vad som händer med flyktingbarn när de, i vårt fall tillsammans med sina familjer, får uppehållstillstånd i Sverige. Närmare bestämt ville vi undersöka hur dessa barn uppmärksammas och ...
Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal ...
Barn med koncentrationssvårigheter, pedagogiska metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter.
(2008)
Bakgrund
Vi har under VFU perioderna upptäckt att det finns flera barn med koncentrationssvårigheter i förskola/skola och
vill därför lära oss mer om det. Rose Marie som har många års erfarenhet av arbete med barn har ...
Föräldrars inställning till förskoleverksamheten En studie som jämför föräldrars inställningar mellan två stadsdelar i Göteborg
(2008)
Syfte: Vårt syfte med den här studien är att undersöka ifall föräldrars inställning till olika
frågor inom förskoleverksamheten är olika eller lika mellan stadsdelarna Torslanda och
Gårdsten.
Huvudfråga: Hur ser likheterna ...
Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende – en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos
(2009-08-31)
Syftet med uppsatsen är att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras föräldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 års ålder som ...
”Ett barn, är ett barn som är ett barn, eller?” En kvalitativ studie om synen på barn vid en BUP avdelning i Norge
(2009-08-31)
Vi bär alla med oss föreställningar om barn . Synen på barn påverkas av en mängd faktorer, samhället vi lever i, media, utbildning för att bara nämna några. Min studie är en kvalitativ studie. Syftet med min studie är att ...
Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan
(2009)
Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barns
socioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilken
betydelse anser pedagogerna att barns ...
Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt pedagogers arbets- och förhållningssätt.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt
pedagogers arbets- och förhållningssätt.
Arbetets art Examensarbete, 10 p.
Sidantal 37
Författare Sylvia Gustavsson
Handledare Karin ...
Vad betyder beakta? - En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin
(2009-08-28)
Barn till psykiskt sjuka har varit en bortglömd grupp i vårt samhälle, men har på senare år börjat bli mer synliga. I januari 2010 beräknas ett förslag om ändring i Hälso- och sjukvårdslagen träda i kraft. Förslaget innebär ...