Search
Now showing items 1-6 of 6
Betydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.
(2014-03-31)
Bakgrund
Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla ...
Från gymnasiesärskolan till ett liv som vuxen En intervjustudie med sex ungdomar
(2015-11-28)
Syfte:
Syftet med studien är att ta reda på hur elever upplever övergången från gymnasiesärskolan till det liv som väntar dem efter avslutade studier. Mot bakgrund av den dystra bild som forskningen inom det aktuella ...
Att vårdas på akutmottagning – Äldre patienters erfarenheter av delaktighet i beslut som tas kring den egna vården.
(2016-05-18)
Bakgrund: Tidigare forskning visar att äldre patienter ofta upplever att beslut kring val av läkemedel och behandling inte alltid överensstämmer med deras egna önskemål. Orsakerna till detta kan vara många, så som bristande ...
Tonåringar som lever med diagnosen ADHD - Upplevelser av bemötande och delaktighet inom BUP
(2016-05-23)
Bakgrund. Tonåringar med diagnos ADHD behöver i hög grad hjälp från barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), men sällan är det de själva som söker vård. Det är ofta föräldrar eller skola som tar kontakt med BUP pga tonåringens ...
"Han vill egentligen vara med". Pedagogers relation till elever i behov av särskilt stöd
(2012-10-03)
Syfte: Syftet med studien är att ta reda på pedagogers uppfattning och tal om elever i behov av särskilt stöd och vilket specialpedagogiskt perspektiv som synliggörs i klassrummet.
Hur talar pedagoger om elever i behov ...
Familjens delaktighet. En litteraturstudie om familjecentrerad vård inom barnsjukvård.
(2015-04-20)
Introduktion: Familjecentrerad vård innebär en process där involvering och deltagande leder till professionellt stöd för barn och familj. Detta karaktäriseras av en relation mellan vårdpersonal och familj där båda parter ...