Sökning
Visas titlar 1-9 av 9
FAKTORER SOM PÅVERKAR DET SYSTEMATISKA KVALITETSARBETET I FÖRSKOLAN
(2021-02-17)
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka och skapa en större förståelse för rektors/förskollärares/ barnskötarnas erfarenheter av ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I fokus är vad som har genomförts i praktiken, ...
OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
(2020-01-08)
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma ...
DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin
(2021-11-02)
Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i
samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur
bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i ...
Relationers betydelse för elever i behov av särskilt stöd En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare
(2020-03-04)
Studien riktar fokus till relationen mellan lärare och elev vilket är centralt för undervisning och lärande. I läroplanen ställs krav på att lärare och elever tillsammans ska formulera mål, innehåll ...
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ...
Motiverande samtal (MI) för ökad motivation i skolan En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsans professioner beskriver och upplever MI som stöd för motivation, lärande och hälsa i skolan
(2020-06-23)
Studiens syfte är att undersöka upplevelsen av metoden MI (motivational interviewing) bland
en mindre grupp professioner inom elevhälsan som valt att använda metoden i sitt arbete med
elever i behov av särskilt stöd. ...
Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
(2020-06)
Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare ...
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)
Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och
utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken
men även den vuxeninitierade ...