Search
Now showing items 1-7 of 7
Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling
(2014-09-04)
Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar:
• Hur används ...
Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. ...
Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan
(2015-02-25)
Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan ...
Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan
(2013-08-20)
Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid,
som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder ...
Strävan att arbeta inkluderande Rektorers resonemang kring inkludering av elever mottagna i grundsärskola
(2015-11-28)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur rektorer resonerar kring inkludering av elever mottagna i särskolan. Syftet avgränsas genom följande frågeställning:
• På vilket sätt beskriver rektorerna begreppet inkludering ...
"Skarpt läge". En livsvärldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan
(2012-09-26)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger förstår och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsärskolan. Studien har utgått från följande ...
Att förstå matematik. Om lärares roll och arbete samt deras syn på ämnesintegrering
(2015-05-21)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskola arbetar ämnesintegrerat med problemlösningar i matematik. De centrala frågeställningarna i studien är:
• Hur arbetar lärarna med läs-, ord- och ...