Search
Now showing items 1-10 of 26
Läs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstrakt
Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013
Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg
Handledare: Susanne Johansson
Examinator: ...
"När vi träffar socialtjänsten så lämnar vi information kring eleven medan de i sin tur inte kan ge oss någonting" en studie om samverkan mellan skola och socialtjänst.
(2008)
SyfteVårt syfte är att studera samverkan mellan skola och socialtjänst utifrån
pedagogers och socialsekreterares synvinkel. Vi vill studera faktorer som
hindrar eller möjliggör samverkan.
Frågeställningar.Hur upplever ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: ...
Pedagogers syn på lek i skolan en enkätundersökning.
(2008)
Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i
Syfte
skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och
teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap.
Enkätundersökning innehållande ...
Bötning – En tidningsanka eller ett allvarligt problem?
(2007-05-30)
Upptakten till vår studie var den artikelserie i Göteborgsposten 2005/2006 som trumpetade ut rubriker om det nya fenomenet bötning. Detta sades främst vara ett Göteborgsfenomen där ungdomar sysslade med utpressning, hot ...
Religionsfriheten i den svenska skolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Examinationsnivå: C-kurs, 10poäng
Titel: Religionsfriheten i den svenska skolan.
Författare: Niklas Demming
Termin och år: HT 2006
Institution: Religionsvetenskapliga institutionen, interdisciplinärt ...
"Skolan kan aldrig helt efterlikna verkligheten" En studie av samarbetet mellan fordonslärare och verkstadschef vid arbetsplatsförlagd utbildning
(2008)
Uppsatsens syfte är att belysa hur samarbetet ser ut mellan fordonslärare på gymnasieskola och person som är
verkstadschef i bilverkstad hos branschföretag när elev skall ut på arbetsplatsförlagd utbildning (APU). ...
”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever
(2007-12-19)
Vårt syfte med den här studien är att undersöka varför gymnasieelever skolkar, och se hur man kan förstå detta utifrån de socialpsykologiska begreppen attityder, socialisation och roller. Studien är kvalitativ och omfattar ...
Hur fungerar mötet skola och elev med diabetes? Vad behöver förändras?
(2009-09-28)
Syftet kan beskrivas med följande fråga: Hur skall mötet mellan en elev med diabetes och skolan genomföras, enligt föräldrar och lärare för att mötet skall bli så optimalt som möjligt för alla inblandade parter? Teori: ...