Search
Now showing items 1-7 of 7
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats ...
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
(2012)
SYFTE
Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet
av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare
ser kan påverka ...
En riktig prinsessa behöver sin prins.
(2011)
Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser
ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat ...
Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv
(2009-01-15)
Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var
Finns det skillnader i ...
Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning
(2016-02-12)
Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt ...