• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 10

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll 

Paulsson, Eva (2013-02-28)
Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter ...
Thumbnail

Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan 

Winther, Jeanette (2015-04-28)
Syfte: Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Thumbnail

Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie 

Bergsman, Hannah; Andersson, Emelie; Karlsson, Jenny (2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...
Thumbnail

Den meningsbärande diagnosen. En intervju om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans praktik 

Johansson, Cecilia (2012-10-25)
Syfte: Studiens syfte var att studera hur förskollärare talar om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans pedagogiska praktik. Teori: Studien är kvalitativ och har en sociokulturell och diskursiv ansats ...
Thumbnail

Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan 

Elg, Marie (2014-05-15)
Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett ...
Thumbnail

Specialpedagogik i förskollärarutbildningen. En komparativ studie av styrdokument 

Weldeborn, Paula (2010-09-30)
Syfte: Det övergipande målet med arbetet var att skapa kunskap om förskollärares specialpedagogiska kompetens. Studiens syfte var att granska det specialpedagogiska uppdraget i förskollärarutbildningens styrdokument genom ...
Thumbnail

Vilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolan 

Grahn, Jessica (2014-04-24)
Syfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar: • I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de ...
Thumbnail

Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan 

Hillberg, Åsa (2014-05-15)
Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket ...
Thumbnail

Vad görs i förskolan för att utveckla barns kommunikativa förmåga? 

Kjellsson, Marie (2018-10-23)
Detta är en studie om förskolepersonals förhållningssätt till barn med nedsatt kommunikativ förmåga. Förskolans vardagsarbete observeras av personalen som kartlägger alla barn samt även enskilda barn. Detta för att genomföra ...
Thumbnail

Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling 

Streiffert, Elin; Martinsson, Louise; Lindgren, Julia (2014)
Syfte Vår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling i förskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorAndersson, Emelie (1)Bergsman, Hannah (1)Elg, Marie (1)Grahn, Jessica (1)Hillberg, Åsa (1)Johansson, Cecilia (1)Karlsson, Jenny (1)Kjellsson, Marie (1)Lindgren, Julia (1)Martinsson, Louise (1)... View MoreSubject
förskola (10)
specialpedagogik (10)
barn i behov av särskilt stöd (2)diskursanalys (2)specialpedagog (2)yrkesroll (2)diskurs (1)en förskola för alla (1)Fairclough (1)fokusgrupper (1)... View MoreDate Issued2010 - 2020 (10)Has File(s)Yes (10)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV