Search
Now showing items 1-10 of 11
Vi lägger räls. En etnografisk studie om pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2011-09-19)
Inledning: Under utbildningens gång till specialpedagog har jag engagerats i litteratur som belyst förhållningssätt och bemötande. Under de år jag arbetat som förskollärare har jag undrat vad det är som gör att barn i behov ...
Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
(2015-10-19)
Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar ...
Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie
(2020-03-02)
Syfte
Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera ...
Ett verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stöd
(2012-10-01)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och ...
Inkludering i förskolan En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med barns delaktighet i förskolan
(2019)
Syftet med vår studie är att få en förståelse och inblick för vilken syn pedagoger har på arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I studien har vi valt att använda oss av metoden kvalitativa ...
Pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan - för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd
(2012-02-09)
Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan, för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd. I studien har pedagogers uppfattningar undersökts ...
Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan
(2014-05-15)
Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan.
Teorin utgår från ett ...
Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan
(2014-05-15)
Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar:
• Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger?
• Vilket ...
“Att ingå i en grupp där det finns möjlighet att få sina behov tillgodosedda” - verksammas resonemang om inkludering i förskolan
(2015-11-27)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur några verksamma inom förskolan resonerar om inkludering.
Centrala frågeställningar är:
• Hur förstås/definieras begreppet inkludering av de verksamma?
• Vilka ...
"Vi i förskolan - Dom i förskoleklass". Pedagogers uppfattningar om övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov i särskilt stöd
(2010-07-05)
Syfte: Syftet med studien är att belysa pedagoger och rektorers uppfattningar om samverkan vid övergången mellan förskola till förskoleklass med fokus på barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks även frågan om ...