Search
Now showing items 1-10 of 16
En vecka i Rosas liv – En etnografisk studie av en lärares arbete med att ta till vara elevers erfarenheter i undervisningen
(2011)
Syfte
Syftet med undersökningen är att studera en erkänt duktig lärares vardag under en veckas tid och på det sättet belysa om
och hur elevperspektivet lyfts fram i undervisningen. Den empiriska undersökningen ämnar besvara ...
Dialog mellan elevläsare. En studie om påverkan på elevers motivation och reception vid läsning av fiktiva texter i spanskundervisning
(2011-11-25)
En gymnasieklass i spanska som modernt språk, steg 4, fyllde i tre enkäter om hur dialogen kan fungera som en didaktisk resurs för en gemensam läsning av skönlitterära texter, i detta fall en microberättelse/kortprosa. I ...
Nya vägar till kunskap. En kvalitativ studie av hur digitala kommunikationskanaler används i undervisningssyfte på skolor som valt att satsa på 1-till-1-konceptet
(2011-09-14)
Titel Nya vägar till kunskap. En kvalitativ studie av hur digitala kommunikationskanaler används i undervisningssyfte på skolor som valt att satsa på 1-till-1-konceptet
Författare Hannah Johansson och Erika Kiland
Uppdragsgivare ...
Ett annat sätt att undervisa - Naturbrukspedagogers erfarenheter av att använda djur i undervisningen
(2011)
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare på ett naturbruksgymnasium ser på användningen av djur i undervisningen. Arbetets tre
huvudfrågor är:
Hur ser naturbrukslärarna, utifrån sin yrkesprofession, ...
Hur gick det sedan - en fallstudie med sex elever som inte uppnådde målen i ämnet svenska i grundskolans år fem
(2011-09-22)
Bakgrunden till denna studie är att resultaten, för elever på en F-9 skola, i ämnet svenska har försämrats de senaste åren. Resultaten från PISA, Programme for International Student As-sessment, 2009, visar också att elever ...
IKT eller inte? En kvalitativ studie om vilka faktorer som är viktiga för några pedagoger i Göteborgs kommun vid implementering av IKT verktyg i skolverksamheten
(2011)
Sammanfattning:
Denna uppsats kommer att beskriva två modeller för faktorer som påverkar huruvida IKT-verktyg implementeras
i läranderelaterade aktiviteter eller inte. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka huruvida ...
En skola för alla- – en kvalitativ studie av verksamheten och undervisningens inre och yttre påverkansfaktorer
(2011-07-14)
Vårt syfte med denna undersökning har varit att undersöka vad som eventuellt kan påverka
pedagoger och lärare på Svenska skolan i ett sydeuropeiskt land i deras arbete med att uppnå
målet: En skola för alla. Våra ...
Formativ NO-undervisning. En studie om NO-undervisning i skolår F-5
(2011-05-20)
Syfte
En utgångspunkt för hela uppsatsen är att lära mig mer om formativ utvärdering (kontinuerlig framåtsträvande utvärdering/reflektion) som undervisningsmetod. Min avsikt blev därför att studera om det fanns några ...
Undervisning i näringslära – på två olika gymnasieprogram
(2011-02-28)
I kostbudskapet är lärandet ett problem. För att nå ut med kostbudskapet utgår man från vad
som står i läroplan respektive kursplan om vad eleverna skall lära sig. Målen enligt
kursplanen i Näringslära 50 poäng på ...
Diagnosens förtjänster? Diagnosen ADHD/DAMP funktion för lärare, elever och föräldrar.
(2011)
Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka diagnoserna ADHD och DAMPs förtjänster för elever, föräldrar till dessa
elever samt lärare. Jag undersöker vad de vinner på diagnostiseringen och vilken funktion diagnosen ...