En skola för alla- – en kvalitativ studie av verksamheten och undervisningens inre och yttre påverkansfaktorer
Abstract
Vårt syfte med denna undersökning har varit att undersöka vad som eventuellt kan påverka
pedagoger och lärare på Svenska skolan i ett sydeuropeiskt land i deras arbete med att uppnå
målet: En skola för alla. Våra frågeställningar har varit;
- Vad påverkar pedagoger och lärares verksamhet och undervisning?
- Hur påverkas pedagoger och lärares verksamhet och undervisning?
Metod och material
Vi har valt att använda oss av en kvalitativ undersökningsmetod innehållande löpande
direktobservationer, kategoriseringsobservationen on-off och enskilda intervjuer för att få svar
på vårt syfte med dess frågeställningar. Vi har observerat 30 barn och elever i förskolan och
skolan, tre pedagoger samt två lärare. Vi har även valt att genomföra enskilda intervjuer med
elever, pedagoger och lärare. Observationerna och intervjuerna har genomförts och bearbetats
tillsammans under studiens gång.
Resultat
Efter genomförd studie på Svenska skolan har vi kommit fram till att pedagogerna och
lärarnas arbete i verksamheten och undervisningen påverkades av olika faktorer som vi valt
att dela in i två teman; skolans inre och yttre styrning. De inre faktorerna var Styrdokument
och Fortbildning och handledningsfunktioner. De yttre faktorerna var Ekonomiska
förutsättningar, Vårdnadshavares påverkan samt barn och elevers Språkkunskaper, Ålder och
mognad. I vår studie drar vi slutsatsen att barnen och elevernas språkkunskaper samt
vårdnadshavarnas inverkan på förskolan och skolans verksamhet och undervisning med dess
innehåll, till största del påverkar pedagogerna och lärarnas arbetssätt och bemötande gentemot
barn och elever på Svenska skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-07-14Author
Söderberg, Charlotta
Ribbing, Sofia
Keywords
verksamhet
förskola
grundskola
påverkansfaktorer
undervisning
Language
swe