Search
Now showing items 1-5 of 5
Talet om matematik i skolan - En diskursanalys. Vad påverkar en god matematikundervisning? Utan tal blir det ingen matematik
(2011-09-22)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur olika pedagoger talar om matematik i skolan. I första hand söks hur man samtalar om elever i behov av särskilt stöd i matematik, motivation och framgångsfaktorer.
Tanken är att ...
Utvecklingen av gymnasiets matematik. En jämförande diskursanalys av ämnes- och kursplaner kopplat till elever i behov av särskilt stöd
(2011-09-23)
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida de nya styrdokumenten för matematik 2011 tillhör en annan diskurs än styrdokumenten från 2000. Av intresse är hur identifierade diskurser i kombination med eventuell ...
Kunskap för att styra eller kunskap för att förstå? En diskursanalys av överlämningsdokument från förskola till förskoleklass
(2011-03-14)
Syfte: Vi har sedan början av 1900-talet observerat och bedömt barn i förskolan med utgångspunkt i olika teorier men genom att nu föra fram dokumentation som en rättighet för barnet och som att sätt att etablera en ”röd ...
Debatter om litteraturundervisning i gymnasieskolan
(2011)
Sammanfattning
Den här studien är en diskursanalys av de två stora kulturdebatter som ägt rum i samband med skolreformerna
1970 och 011. Argumenten analyseras diskursivt utifrån ett historiskt jämförande perspektiv med ...
Lärande ledare eller tydligare ledarskap? En diskursanalytisk studie av två dokument som ligger till grund för statlig rektorsutbildning
(2011-09-15)
Studiens syfte är att förstå hur statens fokus för att utbilda rektorer har ändrats över tid. Arbe-tet består i att studera två skilda statliga texter som talar om rektorsutbildning. Den första texten är Lärande ledare – ...