Search
Now showing items 1-7 of 7
Normering av Communication Attitude Test for Preschool and Kindergarten Children Who Stutter (KiddyCAT) för svenska barn 3–6 år
(2011-09-21)
The main purpose of the study was to collect norm data for
Communication Attitude Test for Preschool and Kindergarten Children Who
Stutter (KiddyCAT) for Swedish children. Sub purposes of the study were to
examine if ...
Utvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörning
(2017-06-15)
Föreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av ...
Språklig förmåga hos 10–12-åriga barn i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå
(2018-12-13)
Syftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka
språklig förmåga i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå
hos 10–12-åriga barn. Tjugoåtta barn (17 flickor, 12 pojkar) och ...
Utprovning av SWITCH, ett svenskt förståelighetstest för barn
(2011-09-21)
SWITCH- Swedish Intelligibility test for children, is a test that
measures intelligibility of children's speech through repetition of single
words. The test is computer generated and consists of 1000 word lists
randomly ...
Intensiv Stamningsterapis effekt på stamningsbeteenden, förståelighet och attityd till kommunikation hos fem barn
(2011-09-20)
The purpose of this study was to investigate the effects of
participation in an integrated intensive stuttering program (IST) on stuttering
behavior, intelligibility and communication attitude, at individual and ...
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)
Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ...
Översättning och utvärdering av det bildbaserade förståelsetestet TACL-3 - en pilotstudie
(2011-09-21)
Test for Auditory Comprehension of Language -3 is an American picturebased
test developed to examine children’s auditory comprehension of language.
The aim of the study was to create a translation and to examine if the ...