Search
Now showing items 1-10 of 21
En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism
(2012-05-30)
Syfte:
Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan.
Studien utgår från följande ...
Är det viktigt vad JAG tycker? Diskursanalys av en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan
(2012-02-06)
Syfte: Syftet med studien är att studera en brukarenkät riktad till vårdnadshavare i förskolan, samt diskutera vad dess konsekvenser kan innebära utifrån begreppet ”en skola för alla”.
Två frågeställningar är centrala ...
Lek och lärande
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda
lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...
Utomhuspedagogisk lärmiljö i förskola.
(2012)
Sammanfattning:
I denna uppsats undersöks pedagogers attityder till utomhuspedagogik. I förskolan har man
idag många möjligheter att använda utomhuspedagogik i utomhusmiljön. Problemet är att
pedagogerna väljer att använda ...
Hur använder man en interaktiv skrivtavla i förskolan?
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna studie var att få en inblick i hur man kan använda en interaktiv skrivtavla (ofta förkortad IWB)
av märket SMARTboard i förskolan och även se om användningen kan kopplas till den ...
Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
(2012)
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska
musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och ...
Varför behövs fler män i förskolan? - En kvalitativ studie rörande uppfattningar kring manliga förskollärare.
(2012)
SYFTE
Syftet med denna undersökning är att undersöka uppfattningar hos sex förskollärare kring behovet
av manliga förskollärare i förskolan. I arbetet undersöks även vilka anledningar dessa förskollärare
ser kan påverka ...
Varför samling? – En studie om samlingens syfte i förskolan
(2012)
Syfte:
Vårt syfte med denna studie är att söka en ökad förståelse för samling i förskolan. Med
utgångspunkt i historien söker vi likheter och skillnader mellan traditionell samling och
samling i dagens förskola. Vi vill ...
Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan
(2012)
Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de två
skolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hur
handdockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ...
Den meningsbärande diagnosen. En intervju om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans praktik
(2012-10-25)
Syfte: Studiens syfte var att studera hur förskollärare talar om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans pedagogiska praktik.
Teori: Studien är kvalitativ och har en sociokulturell och diskursiv ansats ...