Search
Now showing items 1-10 of 154
Chicas y Chicos – contraste en la clase de español como lengua extranjera
(2013-06-28)
Det primära syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns skillnader i skolprestationer i ämnet spanska mellan flickor och pojkar. Den viktigaste slutsatsen av undersökningen är att det finns stora skillnader i ...
När kameran inte räcker till
(2013-09-20)
Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt
att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess
negativa sidor. I denna ...
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning
(2010)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och
elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella
sammanhang ...
JAG HAR FÖR FAN INGENTING ATT TA PÅ MIG
(2017-09-26)
Detta arbete är ett letande i den egna processen i att skapa ett eget manus. Ett manus med fokus på hanteringen av egna minnen på scenen, dvs. förhållandet mellan privat och professionell förhållningssätt. Manuset handlar ...
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet
Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius
Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter
Arbetets art: Examensarbete, ...
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning
bland flickor och pojkar i en gymnasieskola.
Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc
Termin och år: HT 2007
Institution: Institutionen ...
Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
(2020-07-03)
Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan ...