Search
Now showing items 1-5 of 5
Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt
(2020-07-03)
Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan ...
Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken
(2008)
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot
jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget
genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar ...
Barn av sin tid? En etnografisk studie om konstruktionen av det kompetenta barnet, ålder och kön i förskolan
(2016-02-12)
Syfte:
Det övergripande syftet för föreliggande studie är att undersöka konstruktionen av det kompetenta barnet i förskolans praktik. Mer specifikt riktas fokus mot normativa föreställningar om kön och ålders betydelse ...
Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.
(2015)
Abstract
I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet
och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick
i pedagogernas strävan ...
Pedagogers tankar om genus En jämförande studie mellan skola och förskola
(2007)
Detta är ett arbete som handlar om pedagogers tankar om genus i skola och förskola.
Vårt syfte med detta arbete är att se hur pedagoger förhåller sig till genus och genuspedagogik
i förskolan respektive skolan. Vi fokuserar ...