Search
Now showing items 1-10 of 24
När språkbygget vacklar. Att skapa möjlighet till språkutveckling. Observationer i förskoleklass och intervjuer med två pedagoger
(2014-04-17)
Syfte:
Syftet med studien är att studera hur pedagoger i två förskoleklasser arbetar för att skapa förutsättningar för språkutveckling. Undersökningen riktar sig till klasser där det finns elever med språkstörning.
...
Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation
(2014-08-21)
Syfte
Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för ...
Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde
(2014-09-04)
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett
rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för
skolutveckling.
Teori: Studien är en ...
Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstånd. Åtta matematiklärares uppfattningar om styrkor, svårigheter och stödjande undervisningsformer
(2014-06-03)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklärares uppfattningar om vilka styrkor och svårigheter elever inom autismspektrumtillstånd (AST) uppvisar beträffande problemlös-ning i matematik i åk 6-9 och hur lärarna ...
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...
Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling
(2014-09-04)
Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar:
• Hur används ...
Talet om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan
(2014-04-22)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur specialpedagoger och pedagoger talar om barn i specialpedagogisk handledning inom förskolan. I handledning av pedagoger i förskolan urskiljs två olika sätt att handleda, konsultativ ...
``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner
(2014)
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare på
kommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samt
hur detta påverkar fördelningen ...
Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola
(2014-10-14)
Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet.
Frågeställningar:
1) Vilka ...
"När ska jag byta krok?" En intervjustudie om faktorer som påverkar när barn inom förskolan byter till en avdelning för äldre barn
(2014-06-26)
Syfte: Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger tänker kring de faktorer som påverkar/avgör när barn inom förskolan byter från småbarnsavdelning till en avdelning för äldre barn.
Centrala frågeställningar i studien ...