• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på tystnadskultur

Abstract
Det har påvisats att det finns en tystnadskultur bland lärare i Sverige. Hur den upplevs av lärarna är dock ännu inte klarlagt och syftet med studien är därmed att undersöka hur gymnasielärare i Göteborgsområdet upplever tystnadskultur på deras arbetsplats. Syftet är även att undersöka i vilken utsträckning lärarnas kön och ålder påverkar deras syn på tystnadskultur. Uppsatsen utgår ifrån flera teorier om att människan är konform samt att hon inte vill mista sin grupptillhörighet. Studien utgår även ifrån att arbetstagaren står i beroendeställning till sin arbetsgivare och att arbetsgivaren har ett handlingsutrymme där hen har ansvar över hur hen brukar sin makt. Slutligen tar studien utgångspunkt i att det finns återhållande krafter respektive drivkrafter bakom att bryta eller inte bryta en tystnadskultur och att dessa är avgörande för hur läraren agerar. En mixad metod användes och data samlades in genom en digital enkätundersökning som skickades ut till 1000 lärare. Deltagarna fick först svara på bakgrundsfrågor gällande deras kön, ålder och erfarenhet. Vidare fick deltagarna svara på frågor och påståenden rörande tystnadskultur där tystnadskultur var uppdelat i olika avsnitt. Dessa avsnitt var 1) “uttrycka åsikter”, 2) “göra misstag”, 3) “vara sig själv”, 4) “lyfta problem” och 5) “övergripande frågor om tystnadskultur”. 198 lärare svarade och därmed blev den totala svarsfrekvensen 19.8%. För att svara på frågeställningarna utfördes deskriptiva analyser, t-test, F-test, regressionsanalyser samt en tematisk analys. Huvudfyndet i studien är att lärarna upplever en tystnadskultur särskilt kopplat till situationer med sin arbetsgivare, ekonomiska sanktioner och deras kollegors respons. Lärarna upplevde även tystnadskultur i en viss utsträckning när det gällde att uttrycka sina åsikter, vara sig själva, göra misstag och lyfta problem. Slutsatsen som dras är att det beror på att lärarna står i stark beroendeställning till sin arbetsgivare samt att människan är konform och inte vill gå emot en rådande norm. Studien kunde inte signifikant fastställa att kön eller ålder har en påverkan på deltagarnas syn på tystnadskultur. Däremot visade studien motstridiga resultat eftersom kvinnor uppfattade att tystnadskulturen påverkade deras arbete i högre utsträckning än män. Slutsatsen som dras är att individer upplever tystnadskultur oavsett ålder och kön, men den kan påverka olika människor olika mycket beroende på egenskaper, en sådan egenskap kan vara könstillhörighet.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78492
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Daniel Amby_Alice Edblad.pdf (503.2Kb)
Date
2023-09-07
Author
Edblad, Alice
Amby, Daniel
Keywords
Chef, lärare, tystnadskultur
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV