• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SAMTAL PÅ FLERBÄDDSSAL Patienters upplevelser av samtal med vårdpersonal på flerbäddssal

Abstract
Bakgrund: I Sverige är det idag vanligt med flerbäddssalar när patienter är inlagda på en vårdavdelning. Många gånger sker olika typer av samtal mellan patient och vårdpersonal öppet på flerbäddssal. Ofta hinner inte vårdpersonalen ta samtalen någon annanstans, utan väljer att samtala där patienten befinner sig för tillfället, trots att medpatienter hör. Syftet: Syftet är att belysa patienters upplevelse av att ha samtal med vårdpersonal på flerbäddssal. Metod: För att kunna besvara syftet gjordes en litteraturöversikt i databaserna CINAHL och PubMed. Totalt hittades tio artiklar, varav nio var kvalitativ metod och en var kvantitativ metod. Resultat: Resultatet presenteras i fem huvudteman; allvarlighetsgraden på samtalen påverkar, att höra andras samtal, att andra hör dina samtal, positiva upplevelser och negativa upplevelser. Patienterna ansåg att det spelade roll vad samtalen handlade om, ett cancerbesked var svårare och mer besvärande än en diskussion om nageltrång. En del tyckte att det inte var besvärande att höra andras samtal medan andra ansåg att det var en tung börda att bära ovanpå sin egen redan befintliga. Vissa patienter hade inget emot att andra hörde deras samtal med vårdpersonal, eftersom de ansåg att de inte behövde skämmas. Andra tyckte det var pinsamt och jobbigt att andra hörde samtalen. Positiva upplevelser var att lära sig om sin egen sjukdom genom att höra andras samtal. Den största negativa aspekten var vetskapen av att andra hörde dina samtal med vårdpersonalen. I resultatet återfinns också en del strategier för hur patienterna hanterar att behöva lyssna på andras samtal. Slutsats: Det som oftast är gemensamt för patienter är att de önskar en valfrihet. Som patient önskar man få lov att välja om samtalet ska ske på flerbäddssalar samt om de vill höra andras samtal eller inte. Mer personcentrering behövs inom vården för att kunna möta varje enskild patients önskemål och tankar.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/77469
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
JS.TR.OM5250.VT23.pdf (410.6Kb)
Date
2023-06-28
Author
Runevad Kjellmer, Tora
Simonson, Johanna
Keywords
Vårdpersonal, samtal, flerbäddssal, personcentrering, upplevelse
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV