• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Biological and Environmental Sciences / Institutionen för biologi och miljövetenskap
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Möjligheter och begränsningar. En kvalitativ studie om biologilärares laborativa undervisning

Abstract
Laboratory work is included in the biology education at upper secondary school and have therefore a central and important role in teaching. The purpose teachers have with laboratory work can vary. Previous studies have indicated that laboratory work is effective for students' knowledge, scientific literacy, and their interest in science. For laboratory work to be effective, it needs to be of high quality and therefore include inquiry. Research indicates that teachers often fail to communicate the purpose and goals of laboratory work. Support and resources are known factors that can affect the laboratory work. This study intends to investigate what purposes teacher has with laboratory work and how teachers experience that support and resources affects the laboratory education. A qualitative interview study has been carried out and the result have been analyzed through a thematic analysis. There were six biology teachers who participated in the study. The results indicates that teachers have several purposes for their laboratory work. They can have cognitive, affective, and psychomotor purposes. The students seemed to have more difficult to understand the underlying theory rather than the practical work. Social interactions are important elements during labs, because of its positive effect on the development of knowledge. The teachers' prerequisites for laboratory teaching vary between the teachers, but they are generally good. For laboratories to be feasible and of high quality, resources and support are necessary. The support and resources that were considered to affect the laboratory work were collegial collaboration, resources, time for laboratory work and experience. It is primarily the school management's task to review and enable good conditions. There is a large variation in the amount of time teachers are allocated to laboratory work and therefore the school management's work for equivalent education is called into question.
Degree
Student essay
Other description
Laborationer ingår i biologiundervisningen på gymnasiet och har därför en central och viktig roll i undervisningen. Det syfte lärare har med sin laborativa undervisning kan variera. Tidigare forskning har visat att laborationer är mycket effektivt för elevers kunskapsutveckling, naturvetenskapliga allmänbildning och deras intresse för naturvetenskap. För att laborationer ska vara effektiva behöver de vara av hög kvalitet, med en undersökande karaktär. Forskning visar dock att lärare ofta brister i att förmedla syfte och mål med laborationer. Det har även visats att stöd och resurser är faktorer som påverkar den laborativa undervisningen. Denna studie avser att undersöka vilka syften lärare har med laborationer och hur lärare upplever att stöd och resurser påverkar den laborativa undervisningen. Det har genomförts en kvalitativ intervjustudie där resultatet har analyserats tematiskt. Det var sex informanter som deltog i studien, där samtliga är gymnasielärare med behörighet i biologi. Resultatet visar på att lärare har flera olika syften med sin laborativa undervisning. Dessa kan vara kognitiva, affektiva och psykomotoriska. Elever verkar ha mer svårigheter att förstå den bakomliggande teorin snarare än det praktiska hantverket. Sociala interaktioner är viktiga inslag under laborationer, då det har positiva effekter på kunskapsutvecklingen. Lärarnas förutsättningar till laborativ undervisning varierade mellan lärarna, men förutsättningarna vara generellt goda. För att laborationer ska vara genomförbara och av hög kvalitet är resurser och stöd nödvändigt. Stöd och resurser som ansågs påverka undervisningen var kollegialt samarbete, resurser, tid för laborationer samt erfarenhet. Det är främst skolledningens uppgift att se över och möjliggöra samtliga. Det finns en stor variation i den tid som lärare får avsatt till laborativ undervisning och därför ifrågasätts skolledningens arbete för likvärdig utbildning.
URI
https://hdl.handle.net/2077/76840
Collections
  • Examensarbeten lärarprogram, avancerad nivå
View/Open
Student essay (1.307Mb)
Date
2023-06-12
Author
Karlsson, Sandra
Keywords
Laborationsundervisning, scientific literacy, inquiry, naturvetenskaplig allmänbildning, erfarenhet, kollegialt arbete.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV