Möjligheter och begränsningar. En kvalitativ studie om biologilärares laborativa undervisning
Abstract
Laboratory work is included in the biology education at upper secondary school and have
therefore a central and important role in teaching. The purpose teachers have with laboratory
work can vary. Previous studies have indicated that laboratory work is effective for students'
knowledge, scientific literacy, and their interest in science. For laboratory work to be effective,
it needs to be of high quality and therefore include inquiry. Research indicates that teachers
often fail to communicate the purpose and goals of laboratory work. Support and resources are
known factors that can affect the laboratory work. This study intends to investigate what
purposes teacher has with laboratory work and how teachers experience that support and
resources affects the laboratory education. A qualitative interview study has been carried out
and the result have been analyzed through a thematic analysis. There were six biology teachers
who participated in the study. The results indicates that teachers have several purposes for their
laboratory work. They can have cognitive, affective, and psychomotor purposes. The students
seemed to have more difficult to understand the underlying theory rather than the practical
work. Social interactions are important elements during labs, because of its positive effect on
the development of knowledge. The teachers' prerequisites for laboratory teaching vary
between the teachers, but they are generally good. For laboratories to be feasible and of high
quality, resources and support are necessary. The support and resources that were considered
to affect the laboratory work were collegial collaboration, resources, time for laboratory work
and experience. It is primarily the school management's task to review and enable good
conditions. There is a large variation in the amount of time teachers are allocated to laboratory
work and therefore the school management's work for equivalent education is called into
question.
Degree
Student essay
Other description
Laborationer ingår i biologiundervisningen på gymnasiet och har därför en central och viktig
roll i undervisningen. Det syfte lärare har med sin laborativa undervisning kan variera. Tidigare
forskning har visat att laborationer är mycket effektivt för elevers kunskapsutveckling,
naturvetenskapliga allmänbildning och deras intresse för naturvetenskap. För att laborationer
ska vara effektiva behöver de vara av hög kvalitet, med en undersökande karaktär. Forskning
visar dock att lärare ofta brister i att förmedla syfte och mål med laborationer. Det har även
visats att stöd och resurser är faktorer som påverkar den laborativa undervisningen. Denna
studie avser att undersöka vilka syften lärare har med laborationer och hur lärare upplever att
stöd och resurser påverkar den laborativa undervisningen. Det har genomförts en kvalitativ
intervjustudie där resultatet har analyserats tematiskt. Det var sex informanter som deltog i
studien, där samtliga är gymnasielärare med behörighet i biologi. Resultatet visar på att lärare
har flera olika syften med sin laborativa undervisning. Dessa kan vara kognitiva, affektiva och
psykomotoriska. Elever verkar ha mer svårigheter att förstå den bakomliggande teorin snarare
än det praktiska hantverket. Sociala interaktioner är viktiga inslag under laborationer, då det
har positiva effekter på kunskapsutvecklingen. Lärarnas förutsättningar till laborativ
undervisning varierade mellan lärarna, men förutsättningarna vara generellt goda. För att
laborationer ska vara genomförbara och av hög kvalitet är resurser och stöd nödvändigt. Stöd
och resurser som ansågs påverka undervisningen var kollegialt samarbete, resurser, tid för
laborationer samt erfarenhet. Det är främst skolledningens uppgift att se över och möjliggöra
samtliga. Det finns en stor variation i den tid som lärare får avsatt till laborativ undervisning
och därför ifrågasätts skolledningens arbete för likvärdig utbildning.
View/ Open
Date
2023-06-12Author
Karlsson, Sandra
Keywords
Laborationsundervisning, scientific literacy, inquiry, naturvetenskaplig allmänbildning, erfarenhet, kollegialt arbete.
Language
swe