dc.contributor.author | Alasiri, Alaa Eddin | |
dc.contributor.author | Al Masarwa, Mohammad | |
dc.contributor.author | Ermeryd Tankred, Isabelle | |
dc.contributor.author | Liman, Max | |
dc.contributor.author | Svahn, Hannes | |
dc.contributor.author | Westerlund, Olle | |
dc.date.accessioned | 2023-03-03T08:43:08Z | |
dc.date.available | 2023-03-03T08:43:08Z | |
dc.date.issued | 2023-03-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/75388 | |
dc.description | Skatås Parkrun is an event where everyone is welcome to run or walk a 5 km race.
The race takes place each Saturday in Skatås in Gothenburg. Before the race, the
volunteers place guiding signs along the track. It’s often a struggle to place those
signs and the organization Parkrun does not have any established system on how it
should be done. The goal of this project was to develop a mobile application that,
with the help of AR and GPS technology helps the volunteers to place the signs
before the race.
The application took inspiration from similar AR applications. The end result was
two application which were developed with Unity and Android Studio. One has a
map of the area and information about the different parts of the race. The other
holds the AR functionality which shows the nearest path to the signs and instructions
on where to place the sign. The volunteers who evaluated the application gave an
overall positive response, even though there are some development opportunities. | en |
dc.description.abstract | Skatås Parkrun är ett evenemang där vem som helst som vill får vara med och
springa eller gå ett 5 km lopp. Loppet äger rum varje lördag i Skatås i Göteborg.
Inför loppet ställer frivilliga funktionärer upp och sätter ut vägvisande skyltar. Det
är ofta knepigt att hitta skyltarnas placering och organisationen parkrun har i dagsläget
inget etablerat system för hur det ska göras. Målet med det här projektet
var att utveckla en mobilapplikation som med hjälp av AR- och GPSteknik hjälper
funktionärerna att placera ut skyltarna inför loppen.
Applikationen tog inspiration från liknande AR-applikationer. Resultatet blev två
applikationer som utvecklades med hjälp av Unity och Androis Studio. Den ena har
karta över området och information om de olika delarna av loppet. Den andra håller
AR-funktionen som visar närmsta vägen till skyltarna och instruktioner om var skyltarna
ska placeras. Funktionärerna som utvärderade applikation gav övergripande
positiv respons, även om en del utvecklingsmöjligheter finns. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | AR | en |
dc.subject | Augmented Reality | en |
dc.subject | Parkrun | en |
dc.subject | Application | en |
dc.subject | Android | en |
dc.subject | Map | en |
dc.subject | GPS | en |
dc.subject | Volunteer | en |
dc.subject | Unity | en |
dc.subject | Applikation | en |
dc.subject | Karta | en |
dc.subject | Funktionär | en |
dc.title | Utveckling utav en AR-applikation för Skatås parkruns volontärer | en |
dc.type | text | |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Computer Science and Engineering | eng |
dc.type.degree | Student essay | |