Show simple item record

dc.contributor.authorAlasiri, Alaa Eddin
dc.contributor.authorAl Masarwa, Mohammad
dc.contributor.authorErmeryd Tankred, Isabelle
dc.contributor.authorLiman, Max
dc.contributor.authorSvahn, Hannes
dc.contributor.authorWesterlund, Olle
dc.date.accessioned2023-03-03T08:43:08Z
dc.date.available2023-03-03T08:43:08Z
dc.date.issued2023-03-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/75388
dc.descriptionSkatås Parkrun is an event where everyone is welcome to run or walk a 5 km race. The race takes place each Saturday in Skatås in Gothenburg. Before the race, the volunteers place guiding signs along the track. It’s often a struggle to place those signs and the organization Parkrun does not have any established system on how it should be done. The goal of this project was to develop a mobile application that, with the help of AR and GPS technology helps the volunteers to place the signs before the race. The application took inspiration from similar AR applications. The end result was two application which were developed with Unity and Android Studio. One has a map of the area and information about the different parts of the race. The other holds the AR functionality which shows the nearest path to the signs and instructions on where to place the sign. The volunteers who evaluated the application gave an overall positive response, even though there are some development opportunities.en
dc.description.abstractSkatås Parkrun är ett evenemang där vem som helst som vill får vara med och springa eller gå ett 5 km lopp. Loppet äger rum varje lördag i Skatås i Göteborg. Inför loppet ställer frivilliga funktionärer upp och sätter ut vägvisande skyltar. Det är ofta knepigt att hitta skyltarnas placering och organisationen parkrun har i dagsläget inget etablerat system för hur det ska göras. Målet med det här projektet var att utveckla en mobilapplikation som med hjälp av AR- och GPSteknik hjälper funktionärerna att placera ut skyltarna inför loppen. Applikationen tog inspiration från liknande AR-applikationer. Resultatet blev två applikationer som utvecklades med hjälp av Unity och Androis Studio. Den ena har karta över området och information om de olika delarna av loppet. Den andra håller AR-funktionen som visar närmsta vägen till skyltarna och instruktioner om var skyltarna ska placeras. Funktionärerna som utvärderade applikation gav övergripande positiv respons, även om en del utvecklingsmöjligheter finns.en
dc.language.isosween
dc.subjectARen
dc.subjectAugmented Realityen
dc.subjectParkrunen
dc.subjectApplicationen
dc.subjectAndroiden
dc.subjectMapen
dc.subjectGPSen
dc.subjectVolunteeren
dc.subjectUnityen
dc.subjectApplikationen
dc.subjectKartaen
dc.subjectFunktionären
dc.titleUtveckling utav en AR-applikation för Skatås parkruns volontäreren
dc.typetext
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknikswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Computer Science and Engineeringeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record