Show simple item record

dc.contributor.authorWinblad, Johan
dc.date.accessioned2023-02-15T09:05:41Z
dc.date.available2023-02-15T09:05:41Z
dc.date.issued2023-02-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74964
dc.description.abstractSponsring är ett sätt för företag att marknadsföra sig, öka sin försäljning och förbättra sin allmänna goodwill. Ett aktiebolags sponsringsutgifter bedöms mot den generella regeln för avdragsrätt i 16:1 IL. Föreligger ett tydligt samband mellan en kostnad och en inkomst så beviljas avdrag regelmässigt. Vid sponsring finns inte alltid ett tydligt samband varför HFD har lyft frågan i ett antal rättsfall där gränsdragningen mot gåvor har hanterats med anledning av att avdrag för gåvor aldrig medges enligt 9:2 IL. Vart gränsen går har emellertid inte helt klarlagts och presenteras därför i uppsatsen Vidare har uppsatsen ett aktiebolagsrättsligt perspektiv. Aktiebolag har regler i ABL att förhålla sig till såsom vinstsyftet och kapitalskyddsregler, även möjlighet att dela ut gåvor finns. Dessa överäganden har inte explicit uppmärksammats i HFD:s praxis. Uppsatsen utreder därför i vilken mån bolagsrättsliga bedömningar implicit fått inverkan i domstolens bedömningar och huruvida det borde vara så.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseries2023:98en
dc.titleGränsdragningsproblematiken mellan sponsring och gåvaen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record