Show simple item record

dc.contributor.authorRobinson, Vincent
dc.contributor.authorFriström, John
dc.date.accessioned2022-08-31T12:02:01Z
dc.date.available2022-08-31T12:02:01Z
dc.date.issued2022-08-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73497
dc.descriptionAbstract Background: How common is tinnitus in young children? How is their everyday life affected and to what extent? This is a subject where there is a lack of research and therefore there is a need to compile what we know today in order to plan for future studies. Aim: To compile and critically evaluate the research that exists on tinnitus prevalence and negative effects in children under twelve years of age. Material & Method: Descriptive literature study where twelve scientific articles are included. Results: It is common for younger children to have experienced tinnitus at some point (spontaneous tinnitus). Figures between 12%-47% are reported, but it is not possible to state anything general about how common it is since all the studies examined have used different methods and interview questions. Constant or regular tinnitus is more uncommon, but affects the children more negatively. Anxiety, worrying, sleep problems and concentration difficulties are things that younger children with tinnitus experience in varying degrees. Tinnitus may also affect school performance negatively. Conclusions: How tinnitus is defined and what questions are being asked to the children result in different prevalence figures. However, younger children with a hearing impairment are reported to experience tinnitus to a greater extent compared with children with hearing in the normal range. Since there is some uncertainty about the prevalence of tinnitus in combination while children seem ot be affected by their tinnitus in similar ways as adults, there is a need for more research on younger children in order to be able to invest the right resources in the future to support these children as early as possible.en
dc.description.abstractSammanfattning Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier. Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens och negativ påverkan hos barn under tolv år. Material & Metod: Beskrivande litteraturstudie där tolv vetenskapliga artiklar inkluderats. Resultat: Det är vanligt att yngre barn har upplevt tinnitus någon gång(spontan tinnitus). Siffror mellan 12%-47% rapporteras men det går inte att säga något generaliserbart om hur vanligt det är eftersom samtliga granskade studier har använt sig av olika metoder och intervjufrågor. Konstant och regelbunden tinnitus är mer ovanligt, men påverkar barnen mer negativt. Ångest, oro, sömn- och koncentrationssvårigheter är något som yngre barn med tinnitus upplever i varierande grad. Tinnitus riskerar även att påverka barnens skolgång. Slutsatser: Hur man definierar tinnitus och vilka frågor man ställer till barnen resulterar i olika prevalenssiffror. Det går dock att säga att yngre barn med en hörselnedsättning i större utsträckning rapporteras uppleva tinnitus jämfört med barn med hörsel inom normalområdet. Eftersom det finns en del oklarheter kring prevalensen i kombination med att barn påverkas negativt av sin tinnitus på liknande sätt som vuxna gör, finns ett behov av mer forskning på yngre barn för att i framtiden inom vården kunna sätta in rätt resurser för att stötta dessa barn från så tidig ålder som möjligt.en
dc.subjectTinnitus, Barn, Pediatrik, Prevalens, Påverkan, Effekt, Grad, Utsträckning, Children, Pediatric, Prevalence, Impact, Effect, Degree, Extenten
dc.titleTinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.en
dc.title.alternativeTinnitus in children. A compilation of the research that exists today on the prevalence and impact in children under 12 years of age.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record