Show simple item record

dc.contributor.authorTernlind, Matsswe
dc.contributor.authorWesth, Arvidswe
dc.contributor.authorBredow, Andreasswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:19Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:19Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7249
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vårt arbete är att se hur kopplingen mellan Rosenbergs NVC- teori och förskolans verksamhet kan se ut. Huvudfrågor: Hur kopplar pedagogerna NVC- processen till praktiken, vad krävs det för förutsättningar när pedagoger ska anamma denna/detta metod/ förhållningssätt och vilken funktion fyller NVC för pedagogerna i förskolan? Material och metod: Uppsatsen bygger på material i form av litteratur, film, artiklar. Den bygger också på en kvalitativ intervjustudie med fyra pedagoger på två förskolor i Stenungsund. Resultat: Vår studie visar att pedagogerna framför allt har tagit fasta på att lyssna på barnen och bekräfta dem, i användandet av NVC. Det gör de vid konkreta situationer när barnen är ledsna och arga, främst vid strukturrelaterade konflikter. För att kunna använda NVC har pedagogerna gjort teorin till sin egen, genom att plocka bitar eller komplettera med andra teorier. Vi har fått fram att de krävs olika förutsättningar när pedagoger ska anamma denna/detta metod/förhållningssätt. Förutsättningarna är; tid i olika perspektiv, vilja, stöd sinsemellan, stöd utifrån, kursens tid på dygnet och möjligheten att påverka kursen. Vi har även kommit fram till att NVC fyller olika funktioner för pedagogerna. Det går att dela in dem i fem funktioner; medvetenhet, metod, förhållningssätt, yrkesspråk och medel för att uppfylla läroplanen. Betydelse för läraryrket: Vi anser att utvecklingsarbeten är viktiga för såväl den enskilde pedagogen som för hela verksamhetens utveckling. Det handlar om att stärkas i sin lärarprofession så att den komplexa vardagen görs begriplig och spännande, och hjälper pedagogen att uppfylla styrdokumenten på ett tillfredställande sätt. Vårt examensarbete ger en inblick i hur ett sådant utvecklingsprojekt kan se ut och vilka möjligheter samt hinder som kan uppkomma.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjecthälsoprofilswe
dc.subjecthälsaswe
dc.subjectpsykiskt välbefinnandeswe
dc.subjectKASAM,swe
dc.titleHälsoprofil - vad är det? En undersökning om vad begreppet hälsoprofil betyder för olika skolorswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record