Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Wendel
dc.date.accessioned2022-06-29T08:43:53Z
dc.date.available2022-06-29T08:43:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72390
dc.description.abstractDenna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur modelltext används i läromedel för gymnasiets svenskkurser. Studien har även genom genreanalys undersökt vilka funktioner modelltexten har i genren läromedelstext. Metoderna som används är dels en enkätundersökning som tillfrågat svensklärare på gymnasiet om deras modelltextanvändande i retorikundervisningen, dels en läromedelsanalys som undersöker förekomsten av modelltext bland läromedel för de olika svenskämnena på gymnasiet. Båda visar att modelltexten har en självklar roll i retorikundervisningen. Bland de olika modelltexter som framkom i undersökningen kan en retorisk klassrumskanon märkas av med en grupp tal som förekom oftare än andra. Genreanalysen av hur modelltexterna används i läromedlen visar att det finns en viss variation när det gäller vilken roll modelltexten spelar. Rollerna kan delas in i fem kategorier: modelltext som illustrerande exempel, modelltext som analysobjekt, modelltext som övningsobjekt, modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext, där två av kategorierna (modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext) är nya i förhållande till tidigare forskning om genren läromedelstext. I uppsatsen föreslås avslutningsvis att det krävs mer forskning om hur modelltexter används i klassrummet, både ur ett utbildningsvetenskapligt och ett språkvetenskapligt perspektiv.en
dc.format.extent47 sidoren
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universiteten
dc.subjectmodelltexten
dc.subjectretoriken
dc.subjectgenreanalysen
dc.subjectgenrepedagogiken
dc.titlePolitikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasieten
dc.title.alternativePolitical speeches and oral reports – A study about the usage of model texts in the retoric tutoring in high schools’ Swedish subjecten
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record