Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
Browse by
Recent Submissions
-
Grammatik utan panik - En forskningsöversikt om lyckad grammatikundervisning med fokus på innehåll, lärarroll och konkreta undervisningsupplägg
(2022)Despite the fact that grammar teaching has been part of the content of the Swedish subject for a long time, it is possible to discern divisions between the role of grammar in school and how it is valued. Although the ... -
Elevers skiljetecken: Gymnasieelevers attityder till och bruk av skiljetecken och skrivtecken i svenska
(2024)Användningen av skiljetecken kan ses som en självklarhet vid skrivandet av texter. Ändå är forskningsområdet om elevers skiljeteckensanvändning svagt. Föreliggande arbete har därför haft som utgångspunkt att undersöka ... -
Relationellt arbete i kristet präglade skolmiljöer En kvalitativ studie om lärararbete på kristet profilerade folkhögskoleutbildningar
(2024-06-12)The aim of this study is to examine the thoughts and perspectives of teachers at Swedish folk high schools with a denominational Christian profile. The study focuses on how these teachers navigate various roles in relation ... -
"Stora bröst men liten hjärna" En undersökning om jämställdhet i fiktivt berättande i läroboken Metafor, svenska 1 för gymnasiet
(2024)Föreliggande studie har som syfte att bidra med kunskap om hur läroboken Metafor, svenska 1 för gymnasiets (Edvardsson, 2017) fiktiva texter förhåller sig till gymnasiets läroplan och ämnesplanen i svenska 1 (2022) krav ... -
Grammatik i kris: vägen framåt för grammatiken En forskningsöversikt om traditionell och integrerad grammatikundervisning
(2024)Sedan 1980-talet har flera studier uttryckt oro för den skolgrammatiska traditionen. Flera forskare menar att grammatikundervisningen behöver integreras i svenskämnets andra moment för att fylla en funktion, men det finns ... -
Grammatikundervisning i skolan En forskningsöversikt om lärares uppfattningar och praktik samt om elevers skrivutveckling och metalingvistiska förståelse
(Göteborgs universitet, 2022)Sammanfattning Av kursplanen i svenska för årskurs 7–9 framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om språkliga strukturer och grammatik. Dessa kunskaper förväntas bidra till elevers skrivutveckling, men ... -
Framställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.
(Göteborgs universitet, 2022)Projektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre ... -
Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige
(Göteborgs universitet, 2022)Projektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där framställning av nytt material ... -
Nu får dom ta och ge sig Om yrkeselevers kunskaper och attityder kring de, dem och dom samt lärares undervisning och attityd
(Göteborgs universitet, 2022)Syftet med denna uppsats är att belysa yrkeselevers användning av pronomen de, dem och dom samt elevers attityder kring dessa. Studien ämnar till att undersöka hur svensklärare till eleverna ställer sig till deras användande ... -
I nöd och lust En forskningsöversikt om värdet av läsupplevelser i en splittrad litteraturundervisning
(Göteborgs universitet, 2021)There is a tendency in modern education to favour the measurable above abstract knowledge. This also applies to the teaching of literature, which is complicated as the aesthetic value of reading is not blatantly visible ... -
Grammatiken bakom kulisserna En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
(Göteborgs universitet, 2022)Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och ... -
”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.
(göteborgs universitet, 2022)Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer ... -
Sitt inte för nära skärmen! En studie om elevers relation till den analoga och digitala läsningen
(Göteborgs universitet, 2022)This study examines digital and analog reading in relation to comprehension and the ability to remember what is read. To achieve the purpose of the study, the following two questions are addressed:1. What are the strengths ... -
Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet
(Göteborgs universitet, 2022)Denna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur ... -
Grammatiken bakom kulisserna: En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
(Göteborgs universitet, 2022)Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och ... -
”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämnet
(Göteborgs universitet, 2022)Att lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade ... -
När det är muntligt så är man väldigt lämnad åt sig själv - En empirisk studie om svensklärares bedömningar av muntlig framställning i Svenska 1
(Göteborgs universitet, 2022)The aim of this study is to investigate how upper secondary teachers in the Swedish language grade oral presentations in the national test. The study uses two methods to reach the aim. In the first method the teachers ... -
Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum
(Göteborgs universitet, 2022)Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av ... -
Undervisning om religion i USA: Lärarperspektiv på high school
(Göteborgs universitet, 2022)This study is aimed at understanding high school teachers’ views on religious education in the Salt Lake City area, Utah. In this study, six teachers are interviewed about their views on the courses they teach and how the ... -
Sexualitet, samtycke och relationer i religionskunskap. Lärares förhållningssätt till nya krav i läroplanen
(Göteborgs universitet, 2022)With the revision of the Swedish curriculum that takes place on 1 June 2022, the school's responsibility to communicate knowledge about sexuality, consent and relationships to its pupils is further emphasized. Even though ...