Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Jakob
dc.date.accessioned2022-06-15T12:33:29Z
dc.date.available2022-06-15T12:33:29Z
dc.date.issued2022-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72021
dc.description.abstractI den här studien undersöks sex elevers erfarenheter av förväntningar om självständighet och eget ansvar i gymnasieskolan. I studien beskrivs hur förväntningarna påverkat eleverna i valet- och det eventuella bytet av gymnasieskola samt vilken roll de upplever att lärare har i förhållande till förväntningar om självständighet och eget ansvar. Genom semistrukturerade respondentintervjuer intervjuas elever som går på en gymnasieskola i Göteborg och analysen av intervjumaterialet tar sin utgångspunkt i teorier om sociala institutioner och institutionalisering. Studiens resultat visar att elever som bytt skola upplever att förväntningarna skiljer sig åt mellan olika skolor och olika lärare. Detta har bidragit till att eleverna trivts mer eller mindre på de olika gymnasieskolorna. Studien visar även att eleverna individualiserat kollektiva föreställningar om ett väglett ansvarstagande och att de upplever självständighet i bemärkelsen att individuellt identifiera- och lösa problem som problematiskt. En bra lärare beskriver de som någon som vägleder dem och hjälper dem att ta ansvar för sin skolgång.en
dc.language.isosween
dc.subjectSjälvständighet, skolvalet, marknadisering, gymnasieskolanen
dc.titleDet egna ansvaret En intervjustudie om hur gymnasieelever upplever förväntningar om självständighet och eget ansvaren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record