Show simple item record

dc.contributor.authorModée, Amanda
dc.contributor.authorLeirvik, Anna
dc.date.accessioned2021-06-03T13:27:56Z
dc.date.available2021-06-03T13:27:56Z
dc.date.issued2021-06-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68535
dc.description.abstractInom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om hur de uppfattar denna organisering samt vilken betydelse kunskapsluckorna får för deras undervisning. Vi har använt semistrukturerade intervjuer. De forskningsfrågor vi utgått ifrån är hur lärarna ser på SO-ämnets organisering, vilken roll de ser att ämneskunskaperna spelar i deras undervisning och om de tycker att det är någon skillnad mellan att undervisa i de ämnen de är behöriga i, jämfört med de ämnen de inte är behöriga i. Vår studie motiveras särskilt av att detta är ett tidigare outforskat område. I vår analys av intervjuerna har vi använt Shulmans (1986) teorier om “subject matter knowledge” (SMK) och “pedagogical content knowledge” (PCK), samt hans teori om pedagogiskt resonerande (1987). Våra resultat visar att ämneskunskaperna framför allt spelar en roll när det kommer till hur fria och flexibla lärarna säger att de kan vara i sin undervisning. Geografiämnet sticker ut i SO-undervisningen, på grund av sina naturvetenskapliga inslag. Lärare som saknar ämneskunskaper i geografi upplever att detta skapar otrygghet hos dem.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSO-lärare, ämneslärare, behörig, obehörig, ämneskunskaper, SMK, PCK, geografi, SO-ämnets organiseringsv
dc.title”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktursv
dc.title.alternative”I have to study like an idiot” – Social science teachers about subject knowledgesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record